Prostownik - żelowe aku vs. kwasowe |
Autor |
Wiadomość |
Dwoogie
Motocykl: Yamaha Warrior, Shadow VT 750 C2
Wiek: 53 Dołączył: 30 Gru 2010 Posty: 732 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2016-03-31, 23:31 Prostownik - żelowe aku vs. kwasowe
|
|
|
W zeszłym roku latem kupiłem nowy akumulator żelowy. W grudniu odstawiłem moto na zimowanie i tak stał w garażu do początku marca, z zamontowanym aku (wiem, wiem - lepiej go było wyjąc ). Spróbowałem odpalić moto na wiosnę bez ładowania (w końcu aku nowka sztuka) ... a tu kompletnie nic, nawet zegary się nie podswietlaly. Podladowalem go przez dwa dni prostownikiem do moto, jak go odłączyłem to jeszcze kontrolka ładowania się świeciła, co mnie trochę zdziwiło, bo poprzedni nie wymagał tak długiego ładowania.
Jak to powiedziałem człowiekowi w warsztacie, gdzie brałem aku to ten na to ze żelowe nówki mogą paść do zera, nie uszkodzą się, ale wówczas zwykłym prostownikiem go do pełna nie naladuję, bo ten jest do kwasowych akumulatorów. Muszę mieć prostownik do żelówek.
I tu właśnie mam pytanie, czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to skąd się bierze ta różnica oraz czy możecie polecić jakiś dobry prostownik do żelówek. |
|
|
|
|
GhoustDragon
Samotny Wilk
Motocykl: Była VT 1100 C3 '98 i VT 600C jest NT650V
Wiek: 41 Dołączył: 15 Mar 2009 Posty: 4188 Skąd: Zawiercie/SZA/
|
Wysłany: 2016-04-01, 05:56
|
|
|
Może zacznijmy od uściślenia co rozumiesz przez "akumulator żelowy", bo z tego co mi wiadomo to typowe akumulatory żelowe stosuje się głównie do podtrzymania prądu(Np. urządzenia medyczne, UPS itp.). W motoryzacji stosuje się raczej akumulatory AGM i często mylnie zwane są one żelowymi.
To są dwa różne typy akumulatorów i pracują w innych warunkach i mają inne zadania. |
_________________ Ateistą jestem z powodów moralnych. Uważam, że twórcę rozpoznajemy poprzez jego dzieło - w moim odczuciu świat jest skonstruowany tak fatalnie, że wolę wierzyć, iż nikt go nie stworzył.
Na mechanice się nie znam, ale chociaż podoradzam. |
|
|
|
|
Dwoogie
Motocykl: Yamaha Warrior, Shadow VT 750 C2
Wiek: 53 Dołączył: 30 Gru 2010 Posty: 732 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2016-04-01, 07:04
|
|
|
Może i mylnie, ale tak wszyscy potocznie na nie mówią i tak tez jest zapewne w tym przypadku. Myślę wiec, ze tak jak napisałeś, jest to AGM. |
|
|
|
|
robdk
Motocykl: Kawasaki EN500 Vulcan
Wiek: 54 Dołączył: 19 Lis 2015 Posty: 173 Skąd: Końskie
|
Wysłany: 2016-04-01, 08:54
|
|
|
Normalnym prostownikiem można zabić ten akumulator. One wymagają prądu ładowania max 0,5A. |
_________________ POZDR robdk
Mój kanał Motogaraż robdk |
|
|
|
|
garnett
Majsterpopsuj
Motocykl: HD Electra Glide wcześniej VT500c i VT1100ace
Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2013 Posty: 1617 Skąd: Warszawa-Wesoła
|
Wysłany: 2016-04-01, 09:19
|
|
|
A co ma do tego prostownik ? Alternator w motocyklu przecież ładuje go tak samo jak i zwykły prostownik więc można spokojnie. Ja mam żelowy u siebie i prostownikiem z Lidla go ładuje |
_________________ Jeżeli kobieta włącza wycieraczki kiedy nie pada, znaczy będzie skręcać. |
|
|
|
|
I_T_I
Motocykl: VT 600 C '91
Wiek: 31 Dołączył: 20 Cze 2012 Posty: 52 Skąd: Unisław/Bydgoszcz
|
Wysłany: 2016-04-01, 09:43
|
|
|
Dwoogie, Może napisz dokładnie co ty za akumulator wstawiłeś bo nadal nie ustaliliśmy czy sucho ładowany masz czy żelowy.
Jeżeli żelowy to nie nadaje się do motocykla i jest już prawdopodobnie martwy, jeżeli sucho ładowany to obsługa jego jest taka sama jak klasycznych kwasowo ołowiowych tylko ze elektrolitu się nie dolewa. |
_________________ Motorynka>Chart>Kawasaki LTD750 '82r>Honda Shadow VT 600 C '91
Gość zapraszam do mojej galeri. |
|
|
|
|
Asgalt
Motocykl: VTX 1300 '03
Wiek: 56 Dołączył: 14 Cze 2012 Posty: 1363 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2016-04-01, 09:45
|
|
|
A ten Lidlowy prostownik nie ma czasem opcji ładowania aku AGM?
No i o ile dobrze pamiętam, prąd ładowania też nie jest za duży ale to akurat zaleta |
_________________ Nigdy nie piję przed piątą po południu.
Na szczęście zawsze gdzieś na świecie jest piąta po południu.
Moje byłe Zochy: VT 600, VT 750, VT 1100 i Zocha obecna: VTX 1300 |
|
|
|
|
garnett
Majsterpopsuj
Motocykl: HD Electra Glide wcześniej VT500c i VT1100ace
Wiek: 43 Dołączył: 07 Gru 2013 Posty: 1617 Skąd: Warszawa-Wesoła
|
Wysłany: 2016-04-01, 11:00
|
|
|
Asgalt napisał/a: | A ten Lidlowy prostownik nie ma czasem opcji ładowania aku AGM?
|
Nie wiem, ma ikonkę motocykla i tak go ładuję.
Nie zmienia to faktu że alternator będzie każdy akumulator ładował tak jak kwasowy, więc jeżeli żelowy wytrzymuje ładowanie podczas jazdy to prostownik mu nie zaszkodzi. |
_________________ Jeżeli kobieta włącza wycieraczki kiedy nie pada, znaczy będzie skręcać. |
|
|
|
|
robdk
Motocykl: Kawasaki EN500 Vulcan
Wiek: 54 Dołączył: 19 Lis 2015 Posty: 173 Skąd: Końskie
|
Wysłany: 2016-04-01, 11:41
|
|
|
Prostownik daje większy prąd jak w motorze gdzie prąd ładowania nie przekracza 1A. Zwykłym możesz ładować i 5A i więcej w zależności od stanu akumulatora. Gdy masz prostownik procesorowy to on raczej nie przeładuje. Ogólnie to do ładowania tych żelowych trzeba prąd rzędu 0,5A ale za to czas ładowania to ok 12h |
|
|
|
|
Trom
Tomek
Motocykl: VT750 05r,ST1300
Wiek: 54 Dołączył: 09 Sie 2014 Posty: 2618 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2016-04-01, 11:44
|
|
|
Są prostowniki z ograniczeniem prądu ładowania |
_________________ Pozdrawiam wszystkie motocyklistki i motocyklistów !!! |
|
|
|
|
robdk
Motocykl: Kawasaki EN500 Vulcan
Wiek: 54 Dołączył: 19 Lis 2015 Posty: 173 Skąd: Końskie
|
Wysłany: 2016-04-01, 11:47
|
|
|
Trom, owszem, ale trzeba tego prądu ręcznie pilnować. ładowarka procesorowa sama to robi |
_________________ POZDR robdk
Mój kanał Motogaraż robdk |
|
|
|
|
Trom
Tomek
Motocykl: VT750 05r,ST1300
Wiek: 54 Dołączył: 09 Sie 2014 Posty: 2618 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2016-04-01, 14:05
|
|
|
robdk napisał/a: | Trom, owszem, ale trzeba tego prądu ręcznie pilnować. ładowarka procesorowa sama to robi |
Ręcznie ograniczyć, pilnować nie trzeba.Nastawiasz na ograniczenie 0,5 A i więcej nie "rzygnie" przez cały proces ładowania.Wiem co piszę, miałem taki . |
_________________ Pozdrawiam wszystkie motocyklistki i motocyklistów !!! |
|
|
|
|
robdk
Motocykl: Kawasaki EN500 Vulcan
Wiek: 54 Dołączył: 19 Lis 2015 Posty: 173 Skąd: Końskie
|
Wysłany: 2016-04-01, 14:10
|
|
|
no to już taki bardziej ynteligentny
O zwykłym piszę jak dawniej transformatorowym na mostku z odczepami... |
|
|
|
|
Todek
Lone Rider
Motocykl: VTX 1800 C 03 XL 650 V 04
Wiek: 56 Dołączył: 12 Lut 2008 Posty: 9496 Skąd: Kostry/Parczew/LPA
|
Wysłany: 2016-04-01, 14:12
|
|
|
robdk napisał/a: | Zwykłym możesz ładować i 5A i więcej w zależności od stanu akumulatora. |
Chyba raczej w zależności od pojemności aku. Tak normalnie powinno się ładować maksymalnie prądem o natężeniu 10 razy mniejszym od pojemności aku. Tak więc aku o pojemności 12 Ah, prądem o natężeniu max. 1.2 A.
PS. Ładowarka z Lidla, przy ustawieniu na program ładowania 12 V aku motocyklowych, podaje prąd max 0.8 A. |
_________________ "Bardzo też pożytecznie bywa najsamprzód zdzielić świadka, ledwo wejdzie, mocno kijem po głowie, od czego ten bardzo zdumiony bywa, a przeto i do kłamstwa nieskory."
Car Wszechrosji Piotr I - Ukaz o Badaniu Świadków".
Moje moto:
WSK 125 M06 B3 85 |
|
|
|
|
Panoramiks
Sławek
Motocykl: DL 1000 V Strom
Wiek: 37 Dołączył: 06 Cze 2014 Posty: 1708 Skąd: Sanok
|
Wysłany: 2016-04-01, 14:31
|
|
|
Jakbyście tak przeczytali instrukcję ładowarki z lidla to znaleźlibyście tam zadanie: nadaje się do ładowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych, AGM, i żelowych. |
_________________ NIL MORTIFI SINE LUCRE |
|
|
|
|
|