/
Forum SHOC.PL


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Prostownik - żelowe aku vs. kwasowe
Autor Wiadomość
Dwoogie 


Motocykl: Yamaha Warrior, Shadow VT 750 C2
Wiek: 53
Dołączył: 30 Gru 2010
Posty: 732
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2016-03-31, 23:31   Prostownik - żelowe aku vs. kwasowe

W zeszłym roku latem kupiłem nowy akumulator żelowy. W grudniu odstawiłem moto na zimowanie i tak stał w garażu do początku marca, z zamontowanym aku (wiem, wiem - lepiej go było wyjąc :-P ). Spróbowałem odpalić moto na wiosnę bez ładowania (w końcu aku nowka sztuka) ... a tu kompletnie nic, nawet zegary się nie podswietlaly. Podladowalem go przez dwa dni prostownikiem do moto, jak go odłączyłem to jeszcze kontrolka ładowania się świeciła, co mnie trochę zdziwiło, bo poprzedni nie wymagał tak długiego ładowania.
Jak to powiedziałem człowiekowi w warsztacie, gdzie brałem aku to ten na to ze żelowe nówki mogą paść do zera, nie uszkodzą się, ale wówczas zwykłym prostownikiem go do pełna nie naladuję, bo ten jest do kwasowych akumulatorów. Muszę mieć prostownik do żelówek.
I tu właśnie mam pytanie, czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to skąd się bierze ta różnica oraz czy możecie polecić jakiś dobry prostownik do żelówek.
 
 
GhoustDragon 
Samotny Wilk


Motocykl: Była VT 1100 C3 '98 i VT 600C jest NT650V
Wiek: 41
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 4188
Skąd: Zawiercie/SZA/
Wysłany: 2016-04-01, 05:56   

Może zacznijmy od uściślenia co rozumiesz przez "akumulator żelowy", bo z tego co mi wiadomo to typowe akumulatory żelowe stosuje się głównie do podtrzymania prądu(Np. urządzenia medyczne, UPS itp.). W motoryzacji stosuje się raczej akumulatory AGM i często mylnie zwane są one żelowymi.

To są dwa różne typy akumulatorów i pracują w innych warunkach i mają inne zadania.
_________________
Ateistą jestem z powodów moralnych. Uważam, że twórcę rozpoznajemy poprzez jego dzieło - w moim odczuciu świat jest skonstruowany tak fatalnie, że wolę wierzyć, iż nikt go nie stworzył.

Na mechanice się nie znam, ale chociaż podoradzam.
 
 
 
Dwoogie 


Motocykl: Yamaha Warrior, Shadow VT 750 C2
Wiek: 53
Dołączył: 30 Gru 2010
Posty: 732
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2016-04-01, 07:04   

Może i mylnie, ale tak wszyscy potocznie na nie mówią i tak tez jest zapewne w tym przypadku. Myślę wiec, ze tak jak napisałeś, jest to AGM.
 
 
robdk 


Motocykl: Kawasaki EN500 Vulcan
Wiek: 54
Dołączył: 19 Lis 2015
Posty: 173
Skąd: Końskie
Wysłany: 2016-04-01, 08:54   

Normalnym prostownikiem można zabić ten akumulator. One wymagają prądu ładowania max 0,5A.
_________________
POZDR robdk
Mój kanał Motogaraż robdk
 
 
garnett 
Majsterpopsuj


Motocykl: HD Electra Glide wcześniej VT500c i VT1100ace
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2013
Posty: 1617
Skąd: Warszawa-Wesoła
Wysłany: 2016-04-01, 09:19   

A co ma do tego prostownik ? Alternator w motocyklu przecież ładuje go tak samo jak i zwykły prostownik więc można spokojnie. Ja mam żelowy u siebie i prostownikiem z Lidla go ładuje
_________________
Jeżeli kobieta włącza wycieraczki kiedy nie pada, znaczy będzie skręcać.
 
 
I_T_I 


Motocykl: VT 600 C '91
Wiek: 31
Dołączył: 20 Cze 2012
Posty: 52
Skąd: Unisław/Bydgoszcz
Wysłany: 2016-04-01, 09:43   

Dwoogie, Może napisz dokładnie co ty za akumulator wstawiłeś bo nadal nie ustaliliśmy czy sucho ładowany masz czy żelowy.
Jeżeli żelowy to nie nadaje się do motocykla i jest już prawdopodobnie martwy, jeżeli sucho ładowany to obsługa jego jest taka sama jak klasycznych kwasowo ołowiowych tylko ze elektrolitu się nie dolewa.
_________________
Motorynka>Chart>Kawasaki LTD750 '82r>Honda Shadow VT 600 C '91
Gość zapraszam do mojej galeri.
 
 
 
Asgalt 


Motocykl: VTX 1300 '03
Wiek: 56
Dołączył: 14 Cze 2012
Posty: 1363
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-04-01, 09:45   

A ten Lidlowy prostownik nie ma czasem opcji ładowania aku AGM?
No i o ile dobrze pamiętam, prąd ładowania też nie jest za duży ale to akurat zaleta :mrgreen:
_________________
Nigdy nie piję przed piątą po południu.
Na szczęście zawsze gdzieś na świecie jest piąta po południu.

Moje byłe Zochy: VT 600, VT 750, VT 1100 i Zocha obecna: VTX 1300
 
 
garnett 
Majsterpopsuj


Motocykl: HD Electra Glide wcześniej VT500c i VT1100ace
Wiek: 43
Dołączył: 07 Gru 2013
Posty: 1617
Skąd: Warszawa-Wesoła
Wysłany: 2016-04-01, 11:00   

Asgalt napisał/a:
A ten Lidlowy prostownik nie ma czasem opcji ładowania aku AGM?


Nie wiem, ma ikonkę motocykla i tak go ładuję.
Nie zmienia to faktu że alternator będzie każdy akumulator ładował tak jak kwasowy, więc jeżeli żelowy wytrzymuje ładowanie podczas jazdy to prostownik mu nie zaszkodzi.
_________________
Jeżeli kobieta włącza wycieraczki kiedy nie pada, znaczy będzie skręcać.
 
 
robdk 


Motocykl: Kawasaki EN500 Vulcan
Wiek: 54
Dołączył: 19 Lis 2015
Posty: 173
Skąd: Końskie
Wysłany: 2016-04-01, 11:41   

Prostownik daje większy prąd jak w motorze gdzie prąd ładowania nie przekracza 1A. Zwykłym możesz ładować i 5A i więcej w zależności od stanu akumulatora. Gdy masz prostownik procesorowy to on raczej nie przeładuje. Ogólnie to do ładowania tych żelowych trzeba prąd rzędu 0,5A ale za to czas ładowania to ok 12h
 
 
Trom 
Tomek


Motocykl: VT750 05r,ST1300
Wiek: 54
Dołączył: 09 Sie 2014
Posty: 2618
Skąd: Otwock
Wysłany: 2016-04-01, 11:44   

Są prostowniki z ograniczeniem prądu ładowania
_________________
Pozdrawiam wszystkie motocyklistki i motocyklistów !!!
 
 
robdk 


Motocykl: Kawasaki EN500 Vulcan
Wiek: 54
Dołączył: 19 Lis 2015
Posty: 173
Skąd: Końskie
Wysłany: 2016-04-01, 11:47   

Trom, owszem, ale trzeba tego prądu ręcznie pilnować. ładowarka procesorowa sama to robi :mrgreen:
_________________
POZDR robdk
Mój kanał Motogaraż robdk
 
 
Trom 
Tomek


Motocykl: VT750 05r,ST1300
Wiek: 54
Dołączył: 09 Sie 2014
Posty: 2618
Skąd: Otwock
Wysłany: 2016-04-01, 14:05   

robdk napisał/a:
Trom, owszem, ale trzeba tego prądu ręcznie pilnować. ładowarka procesorowa sama to robi :mrgreen:

Ręcznie ograniczyć, pilnować nie trzeba.Nastawiasz na ograniczenie 0,5 A i więcej nie "rzygnie" przez cały proces ładowania.Wiem co piszę, miałem taki :-)8 .
_________________
Pozdrawiam wszystkie motocyklistki i motocyklistów !!!
 
 
robdk 


Motocykl: Kawasaki EN500 Vulcan
Wiek: 54
Dołączył: 19 Lis 2015
Posty: 173
Skąd: Końskie
Wysłany: 2016-04-01, 14:10   

no to już taki bardziej ynteligentny :-D
O zwykłym piszę jak dawniej transformatorowym na mostku z odczepami... :mrgreen:
 
 
Todek 
Lone Rider


Motocykl: VTX 1800 C 03 XL 650 V 04
Wiek: 56
Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 9491
Skąd: Kostry/Parczew/LPA
Wysłany: 2016-04-01, 14:12   

robdk napisał/a:
Zwykłym możesz ładować i 5A i więcej w zależności od stanu akumulatora.

Chyba raczej w zależności od pojemności aku. Tak normalnie powinno się ładować maksymalnie prądem o natężeniu 10 razy mniejszym od pojemności aku. Tak więc aku o pojemności 12 Ah, prądem o natężeniu max. 1.2 A.
PS. Ładowarka z Lidla, przy ustawieniu na program ładowania 12 V aku motocyklowych, podaje prąd max 0.8 A.
_________________
"Bardzo też pożytecznie bywa najsamprzód zdzielić świadka, ledwo wejdzie, mocno kijem po głowie, od czego ten bardzo zdumiony bywa, a przeto i do kłamstwa nieskory."
Car Wszechrosji Piotr I - Ukaz o Badaniu Świadków".

Moje moto:
WSK 125 M06 B3 85
 
 
 
Panoramiks 
Sławek


Motocykl: DL 1000 V Strom
Wiek: 37
Dołączył: 06 Cze 2014
Posty: 1704
Skąd: Sanok
Wysłany: 2016-04-01, 14:31   

Jakbyście tak przeczytali instrukcję ładowarki z lidla to znaleźlibyście tam zadanie: nadaje się do ładowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych, AGM, i żelowych.
_________________
NIL MORTIFI SINE LUCRE
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja forum PDA/GSM