/
|
Syntetyk czy półsyntetyk |
Autor |
Wiadomość |
elunia
Motocykl: honda VTX 1300 C 2007r
Wiek: 58 Dołączył: 12 Gru 2010 Posty: 28 Skąd: Choszczno
|
Wysłany: 2011-01-28, 11:11 Syntetyk czy półsyntetyk
|
|
|
Witam szanowne koleżanki i kolegów.Jestem na etapie wymiany oleju w moto sprowadzonym ze stanów.Stan licznika około 10 tyś km (6 tyś mil).Nie wiem jaki olej jest w silniku.Myślę o zalaniu olejem MOTUL 7100 MA2 4T 10W40 ESTER.Ale z tego co poczytałem większość jeździ na półsyntetykach tej marki (nie wiem co by było stosowniejsze w moim przypadku?).Proszę o fachową podpowiedź.Krzysztof |
_________________ krzysztof |
|
|
|
|
MCY
Marcin
Motocykl: VT600C-93 JAWA350-82 VTX1300S-06
Wiek: 51 Dołączył: 09 Lip 2008 Posty: 2199 Skąd: Tarnowskie Góry
|
Wysłany: 2011-01-28, 11:13
|
|
|
Ja bym radził syntetyk. |
_________________ Marcin |
|
|
|
|
Roadrunner
Łukasz
Motocykl: BMW
Dołączył: 09 Lut 2008 Posty: 1209 Skąd: Legionowo/Ostróda
|
Wysłany: 2011-01-28, 11:45
|
|
|
Ja przy nieco większym przebiegu zalałem Sabrinę Motulem 5100 Ester 10w40 - pytanie jeszcze czy przebieg masz oryginalny . Dylemat też miałem niemały przy wyborze oleju. Myślę, że wybrałem dobrze. Takiego samego lub podobnego wyboru dokonało wiele osób z forum jeśli chodzi o oliwę do 1100. Twoje moto to rok produkcji 2002, czym powinieneś się pochwalić zakładając ten temat, albo chociaż dopisując takie info w opisie motocykla w awatarze Moto więc w tej chwili ma 9 lat. Ja bym Motula 7100 zostawił dla nowszych i bardziej wysokoobrotowych maszyn, ale tu dodaję, że to tylko moja osobista opinia, bo tak na prawdę, ilu użytkowników, tyle opinii. Bałem się chyba o to, że w pełni syntetyczny olej, zawierający najwięcej środków myjących, może powodować trochę większe spożycie oleju w motocyklu, którego konstrukcja liczy sobie już ponad 2 dekady. Moja miała 6 latek gdy trafiła w moje łapki. Olej zmieniam co 6-8 tys km a nie co 12 tys km jak przewiduje serwisówka. Powtórzę więc jeszcze raz - ja z dokonanego wyboru jestem bardzo zadowolony.
A teraz odrobinę danych:
7100:
WŁAŚCIWOŚCI:
Kolor metoda wizualna czerwony
Stopień lepkości: SAE J 300 10W-40
Gęstość przy 20 ºC ASTM D 1298 0,861
Lepkość przy 100 ºC ASTM D 445 90,25 mm2/s
Lepkość przy 40 ºC ASTM D 445 13,48 mm2/s
Współczynnik lepkości ASTM D2270 151
Temperatura zapłonu ASTM D93 228 ºC
Temperatura krzepnięcia ASTM D97 -36 ºC
Liczba zasadowa TBN ASTM D 2896 8,2 mg KOH/g
5100:
WŁAŚCIWOŚCI:
Stopień lepkości: SAE J 300 10W-40
Gęstość przy 20 ºC ASTM D 1298 0,871
Lepkość przy 100 ºC ASTM D 445 91,8 mm2/s
Lepkość przy 40 ºC ASTM D 445 13,9 mm2/s
Współczynnik lepkości ASTM D2270 154
Temperatura zapłonu ASTM D93 218 ºC
Temperatura krzepnięcia ASTM D97 -33 ºC
Liczba zasadowa TBN ASTM D 2896 8,2 mg KOH/g
5100 oferuje więc minimalnie większą lepkość niż 7100 przy 40 i 100 stopniach, co wg. mnie do motocykli typu cruiser/chopper jest dobrym wyborem (w wysokoobrotowych maszynach istniałoby większe prawdopodobieństwo zerwania filmu olejowego przy wyższej lepkości oleju). Moja rada - lej 5100 10w40. Podkreślam, że to tylko moja opinia.
Fabrycznie Hondy (przynajmniej spora część, np. moja 1100) zalewane są olejem Pro Honda GN4, który wg. moich informacji (opis ze specyfikacji poniżej), jest olejem półsyntetycznym (i to niezbyt wyrafinowanym, bo powstał i był rozwijany od lat 70-tych). Jakieś pytania?
Specyfikacja Pro Honda GN4:
|
|
|
|
|
skipolo
Motocykl: GL 1500 CF '00, VFR800X '12
Wiek: 36 Dołączył: 20 Mar 2009 Posty: 774 Skąd: Gdzieś w świecie :)
|
Wysłany: 2011-01-28, 12:51
|
|
|
Lej półsyntetyk, szkoda przepłacać za syntetyka do takiej maszyny z tego rocznika. |
_________________ Z pasją przez życie...... |
|
|
|
|
Zibi665
dVa gary
Motocykl: VTX-1800 F '06
Wiek: 68 Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 2458 Skąd: Libiąż, KCH
|
Wysłany: 2011-01-28, 13:00
|
|
|
Co do twojego nie obraź się, domniemanego przebiegu to olej 5100 Motul 10W40 4T powinien w stu procentach się sprawdzić, w zasadzie większość motocyklistów go stosuje przy podobnych przebiegach.
Przy przebiegach wyższych, powiedzmy od 35 tys w górę - 5100 Motul 15W50. co też nie jest regułą, bo jeżeli silnik nie zżera oleju, to po co zwiększać lepkość.
- Za poradą forumowego mechanika,, Todka'' |
_________________ To mówiłem ja - Jarząbek .
================
Ach ten oddech . |
|
|
|
|
Todek
Lone Rider
Motocykl: VTX 1800 C 03 XL 650 V 04
Wiek: 56 Dołączył: 12 Lut 2008 Posty: 9496 Skąd: Kostry/Parczew/LPA
|
Wysłany: 2011-01-28, 13:09
|
|
|
Ja proponuję zalać Motula 5100 15W50. Jest trochę lepszy na wyższe temperatury, a przy -10°C raczej nie będziesz jeżdził na swoim moto. |
_________________ "Bardzo też pożytecznie bywa najsamprzód zdzielić świadka, ledwo wejdzie, mocno kijem po głowie, od czego ten bardzo zdumiony bywa, a przeto i do kłamstwa nieskory."
Car Wszechrosji Piotr I - Ukaz o Badaniu Świadków".
Moje moto:
WSK 125 M06 B3 85 |
|
|
|
|
elunia
Motocykl: honda VTX 1300 C 2007r
Wiek: 58 Dołączył: 12 Gru 2010 Posty: 28 Skąd: Choszczno
|
Wysłany: 2011-01-28, 13:21
|
|
|
Serdeczne dzięki zwłaszcza Łukaszowi za obszerną i całkowicie przekonującą mnie podpowiedź.Rocznika nie wpisałem z tego względu ,że myślałem iż wiek nie odgrywa aż takiej roli,bardziej przebieg(chodzi o wytarcie powierzchni trących wewnątrz silnika)Przebieg jednak myślę jest oryginalny ,na podstawie prawie znikomych śladów eksploatacyjnych na dźwigniach i podnóżkach ,ale faktycznie pozostałe elementy mogą być narazone na efekt starzenia się.Jeszcze raz dzięki za uspokojenie rozterek.Pozdrawiam |
_________________ krzysztof |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|