Witam
Moge was poprosiæ o pomoc w wymianie p³ynu ch³odniczego?
Chce zlaæ ca³y p³yn i nape³niæ ch³odnicê now± mieszank± 50/50 glikol/woda destylowana.
Przejrza³em serwisówkê ale nie rozumiem co to jest "drain bolt", pisz± ¿e to gdzie¶ na pompie.
Powiedzcie dok³adnie jak i którêdy spuszcza sie p³yn...
Którêdy wlewa?
a pó¼niej jak odpowietrza ch³odnice...
Rozumiem ze trzeba wlaæ i w³±czyæ silnik a¿ przestanie "b±blowaæ" i w razie potrzeby dolaæ po wy³aczeniu silnika.
Pozdrawiam
Cezar
Odpowiedz do tematu
: Wymiana p³ynu w ch³odnicy
Jadê jadê na motorze...
:
Ostatnio zmieniony przez Globi 2007-09-03, 16:56, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy
Witam
Kwestia ta by³a ju¿ poruszana przez Ignera w temacie: "Ma³y remoncik"
Tym niemniej, jeszcze raz (mniej lub bardziej wierne t³umaczenie z serwisówki):
UWAGA-Wymiana p³ynu powinna odbywaæ siê na zimnym silniku (mo¿liwo¶æ poparzenia siê gor±cym p³ynem).
1 Odkrêciæ ¶rubê trzymaj±c± zbiornik paliwa i przesun±æ go nieco do ty³u (w praktyce- niekoniecznie trzeba rozbieraæ pó³ moto, bo i tak bêdzie dostêp do korka wlewowego)
2 Odkrêciæ korek wlewowy (pod praw± os³onk±, przy g³ówce ramy)
3 Odkrêciæ ¶rubê spustow± (s³ynna "drain bolt") umieszczon± na pompie wody.
Pompa jest pod silnikiem, z lewej strony (takie czarne, okr±g³e). ¦rub± spustow± jest dolna ¶ruba na pompie. W ten sposób spuszczamy p³yn z uk³adu ch³odzenia.
4 Wkrêcamy ¶rubê spustow± z jej podk³adk± uszczelniaj±c±
5 Poluzowaæ ¶rubê odpowietrzaj±c± (s³ynna "air bleed bolt"), ulokowan± po lewej stronie obudowy termostatu.
Jest ona pod lew± os³onk±, przy g³ówce ramy. Z "kulki termostatu" wystaje ta ¶ruba. Dostêp do niej jest trochê "ginekologiczny". W praktyce- niekoniecznie trza siê ni± bawiæ, bo najczê¶ciej uk³ad sam siê potem odpowietrzy.
6 Wlaæ do uk³adu p³yn ch³odz±cy (oczywi¶cie przez wlew na górze)
7 Dokrêciæ ¶rubê odpowietrzaj±c± (czy naprawdê w tym punkcie- chyba ró¿nie to przerabiali¶my)
8 Odpowietrzenie ch³odnicy - uruchomiæ silnik i pozwoliæ mu pracowaæ, a¿ do momentu, w którym nie bêd± siê wydobywaæ b±ble powietrza z p³ynu widocznego we wlewie, i jego poziom ustabilizuje siê
9 Wy³±czyæ silnik i dodaæ p³ynu do w³a¶ciwego poziomu, je¶li jest taka potrzeba
10 Zakrêciæ korek wlewowy
11 Skontrolowaæ poziom p³ynu w zbiorniczku wyrównawczym i uzupe³niæ je¶li potrzeba
Tyle serwisówka (z moimi drobnymi komentarzami).
Pozdr
Kwestia ta by³a ju¿ poruszana przez Ignera w temacie: "Ma³y remoncik"
Tym niemniej, jeszcze raz (mniej lub bardziej wierne t³umaczenie z serwisówki):
UWAGA-Wymiana p³ynu powinna odbywaæ siê na zimnym silniku (mo¿liwo¶æ poparzenia siê gor±cym p³ynem).
1 Odkrêciæ ¶rubê trzymaj±c± zbiornik paliwa i przesun±æ go nieco do ty³u (w praktyce- niekoniecznie trzeba rozbieraæ pó³ moto, bo i tak bêdzie dostêp do korka wlewowego)
2 Odkrêciæ korek wlewowy (pod praw± os³onk±, przy g³ówce ramy)
3 Odkrêciæ ¶rubê spustow± (s³ynna "drain bolt") umieszczon± na pompie wody.
Pompa jest pod silnikiem, z lewej strony (takie czarne, okr±g³e). ¦rub± spustow± jest dolna ¶ruba na pompie. W ten sposób spuszczamy p³yn z uk³adu ch³odzenia.
4 Wkrêcamy ¶rubê spustow± z jej podk³adk± uszczelniaj±c±
5 Poluzowaæ ¶rubê odpowietrzaj±c± (s³ynna "air bleed bolt"), ulokowan± po lewej stronie obudowy termostatu.
Jest ona pod lew± os³onk±, przy g³ówce ramy. Z "kulki termostatu" wystaje ta ¶ruba. Dostêp do niej jest trochê "ginekologiczny". W praktyce- niekoniecznie trza siê ni± bawiæ, bo najczê¶ciej uk³ad sam siê potem odpowietrzy.
6 Wlaæ do uk³adu p³yn ch³odz±cy (oczywi¶cie przez wlew na górze)
7 Dokrêciæ ¶rubê odpowietrzaj±c± (czy naprawdê w tym punkcie- chyba ró¿nie to przerabiali¶my)
8 Odpowietrzenie ch³odnicy - uruchomiæ silnik i pozwoliæ mu pracowaæ, a¿ do momentu, w którym nie bêd± siê wydobywaæ b±ble powietrza z p³ynu widocznego we wlewie, i jego poziom ustabilizuje siê
9 Wy³±czyæ silnik i dodaæ p³ynu do w³a¶ciwego poziomu, je¶li jest taka potrzeba
10 Zakrêciæ korek wlewowy
11 Skontrolowaæ poziom p³ynu w zbiorniczku wyrównawczym i uzupe³niæ je¶li potrzeba
Tyle serwisówka (z moimi drobnymi komentarzami).
Pozdr
Ostatnio zmieniony przez Globi 2007-09-03, 16:56, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy
:
Dziêki Globi...
Wcze¶nie poprostu nie wiedzia³em o tej drain bolt, musze to zlokalizowaæ i chyba poza tym to nic trudnego i moze sobie poradze.
W razie pytañ, zapytam w tym temacie.
Dziêki jeszcze raz
Pozdrawiam
Wcze¶nie poprostu nie wiedzia³em o tej drain bolt, musze to zlokalizowaæ i chyba poza tym to nic trudnego i moze sobie poradze.
W razie pytañ, zapytam w tym temacie.
Dziêki jeszcze raz
Pozdrawiam
Jadê jadê na motorze...
:
Spu¶ci³em p³yn...
Nie odkrêca³em air bolt...
Wla³em nowy.
W³aczy³m silnik i b±blowa³o mi d³uuuuuuugo.
Potem woda zaczê³a siê troszeczkê wylewaæ i praktycznie nie by³o babelków...
Dola³em wody po zgaszeniu silnika pod korek.
Potem do zbiorniczka wyrównawczego...
Chyba wszystko ok.
Tylko ¿e tego p³ynu wesz³o mi ok 1,5L (wliczajac zbiorniczek wyrównawczy)
Nie odkrêca³em air bolt...
Wla³em nowy.
W³aczy³m silnik i b±blowa³o mi d³uuuuuuugo.
Potem woda zaczê³a siê troszeczkê wylewaæ i praktycznie nie by³o babelków...
Dola³em wody po zgaszeniu silnika pod korek.
Potem do zbiorniczka wyrównawczego...
Chyba wszystko ok.
Tylko ¿e tego p³ynu wesz³o mi ok 1,5L (wliczajac zbiorniczek wyrównawczy)
Jadê jadê na motorze...
:
Dla modelu '85 Clymer podaje ca³kowit± pojemno¶æ:
-w uk³adzie (ch³odnica + silnik) - 1,55 l (1,2 l dla '84)
-w zbiorniczku wyrównawczym - 0,45 l (0,5 l dla '84)
Tak wiêc powinno byæ OK. Przecie¿ nigdy to nie sp³ynie do ostatniej kropli.
Pozdr
Ostatnio zmieniony przez Globi 2007-09-03, 17:02, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Cezar napisa³/a: |
Tylko ¿e tego p³ynu wesz³o mi ok 1,5L (wliczajac zbiorniczek wyrównawczy) |
-w uk³adzie (ch³odnica + silnik) - 1,55 l (1,2 l dla '84)
-w zbiorniczku wyrównawczym - 0,45 l (0,5 l dla '84)
Tak wiêc powinno byæ OK. Przecie¿ nigdy to nie sp³ynie do ostatniej kropli.
Pozdr
Ostatnio zmieniony przez Globi 2007-09-03, 17:02, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
:
W³a¶nie na tak± odpowied¼ liczy³em ;)
Dziêki Globi ;)
Dziêki Globi ;)
Jadê jadê na motorze...
:
Mam nadziejê, ¿e mia³e¶ na my¶li p³yn ch³odz±cy?
Cezar napisa³/a: |
Potem woda zaczê³a siê troszeczkê ...
Dola³em wody po zgaszeniu silnika pod korek. |
:
He he
Oczywi¶cie ¿e tak..
Nawet nie zwróci³em uwagi ¿e tak napisa³em..
Tak oczywi¶cie nie la³em kranówy tylko koncentrat w mieszance 50/50...
Globi napisa³/a: | ||
|
He he
Oczywi¶cie ¿e tak..
Nawet nie zwróci³em uwagi ¿e tak napisa³em..
Tak oczywi¶cie nie la³em kranówy tylko koncentrat w mieszance 50/50...
Jadê jadê na motorze...
:
A w Otwocku na £ukasiñskiego jest "pó³hurtownia" - tam kupuje w³a¶nie glikol etylowy, ¿e sie wtr±cê...
:
Hmm... Ale mieszanka 50/50 glikolu z wod± destylowan± (nie kranów±?)
Cezar napisa³/a: |
Tak oczywi¶cie nie la³em kranówy tylko koncentrat w mieszance 50/50... |
Hmm... Ale mieszanka 50/50 glikolu z wod± destylowan± (nie kranów±?)
:
Nie no kranówka.. Wydestyluje siew ch³odnicy - podobno w moim roczniku wstawiano tak± wysokiej klasy specjalistyczna :D
Nie no kranówka.. Wydestyluje siew ch³odnicy - podobno w moim roczniku wstawiano tak± wysokiej klasy specjalistyczna :D
Jadê jadê na motorze...
:
Tak, krystalicznie czysta, z japoñskich gór
Oj Dorka, czepiasz siê...
Cezar napisa³/a: |
:mrgreen:
Nie no kranówka.. Wydestyluje siew ch³odnicy - podobno w moim roczniku wstawiano tak± wysokiej klasy specjalistyczna :D |
Oj Dorka, czepiasz siê...
:
Takie specjalistyczne ch³odnice wstawiali tylko u wschodnich s±siadów.
:
¯eby glikolu nie pili
Szczególnie dobrze spisywa³y siê w syberyjskie mrozy
Odpowiedz do tematu
Dorka73 napisa³/a: |
Takie specjalistyczne ch³odnice wstawiali tylko u wschodnich s±siadów. |
Szczególnie dobrze spisywa³y siê w syberyjskie mrozy