Chłodzenie -> wentylator -> temperatura. |
Autor |
Wiadomość |
pokrak
Motocykl: Honda Shadow VT-500C 86r.
Wiek: 44 Dołączył: 10 Lis 2015 Posty: 48 Skąd: Poznan
|
Wysłany: 2020-07-27, 08:04 Chłodzenie -> wentylator -> temperatura.
|
|
|
Mam pytanie.
Czy jak temperatura rośnie to wentylator powinien chodzić tak długo jak uzyska temperaturę odpowiednią?
U mnie jest tak, że wentylator się załącza i po chwili się wyłącza. Temperatura cały czas rośnie, a wentylator co jakiś czas włącza się i wyłącza. Wskazówka dochodzi aż do czerwonego pola.
Czujnik wentylatora jest nowy, a chłodnica jest po regeneracji. |
|
|
|
|
JaMag38
Motocykl: VT 500C '86, MZ ES 250/2 '67, BMW K1200GT
Wiek: 44 Dołączył: 27 Lut 2018 Posty: 47 Skąd: Zamość, lubelskie
|
Wysłany: 2020-07-27, 10:39
|
|
|
Pytanie: czy prawidłowo odpowietrzyłeś układ chłodzenia?
Jeśli tak to od początku 😊
Trzy elemennty wpływające na prawidłową temperaturę pracy silnika (chłodnica po regeneracji to zakładam, że działa prawidłowo):
- włącznik termiczny
- termostat (W jednej obudowie z czujnikiem temperatury)
- pompa wody
Włącznik termiczny wentylatora masz nowy?
Na włączniku termicznym ( umieszczony w dolnej części chłodnicy po prawej stronie) masz zakresy temperatur, przy której włącza i wyłącza wentylator. Przy prawidłowej pracy rzeczywiście przy górnym zakresie temperatury włącza wentylator a gdy temperatura spada do niższego zakresu wentylator wyłącza się.
Niby wszystko jasne ale w czasie jazdy nie jest bardzo zauważalny spadek temperatury na wskaźniku. Na postoju wentylator rzeczywiście potrafi się włączać dość często i to dosłownie na kilkanaście sekund.
Termostat też ma zakres przy którym rozpoczyna się jego "otwieranie" i temperaturę przy której jest w pełni otwarty.
Pompa wody... powinna mieć wszystkie łopatki wirnika i nie powinna być zawarta.
Jeśli masz włącznik termiczny który włącza się bardzo późno to temperatura na wskaźniku osiągnie czerwone pole a to nie jest wskazane.
Termostat po pewnym czasie też traci swoje parametry i potrafi się nie zamknąć tylko pozostać w pozycji otwartej ale wtedy objaw jest taki, że w chłody dzień motocykl nie może wejść na właściwą temperaturę. Przy twoim opisie to bardziej wygląda jakby się odrobinę za późno otwierał lub nie otwierał się do końca.
Zacznij od prawidłowego odpowietrzania układu (jest na forum fajny opis)
Możesz przy odpowiednim sprzęcie sprawdzić temperaturę przy której włącza się włącznik termiczny (potrzebny odpowiedni termometr)
Możesz manualnie sprawdzić termostat i włącznik termiczny (garnek z wodą i termometr A do termika jeszcze dodatkowo miernik) |
_________________ Robię to co muszę a czasem robię to co lubię 😉 |
|
|
|
|
JaMag38
Motocykl: VT 500C '86, MZ ES 250/2 '67, BMW K1200GT
Wiek: 44 Dołączył: 27 Lut 2018 Posty: 47 Skąd: Zamość, lubelskie
|
Wysłany: 2020-07-27, 13:27
|
|
|
Widzisz, jaki przytomny jestem... czujnik nowy pytanie to tylko w jakim zakresie temperatur się włącza i wyłącza. Na bocznej krawędzi tej pod klucz powinno być oznaczenie.
Zacznij od odpowietrzania układu. Lewa strona motocykla przy główce ramy pod osłoną. Pod klucz 10 lub 12 odrobina cierpliwości i da się zrobić. |
_________________ Robię to co muszę a czasem robię to co lubię 😉 |
|
|
|
|
baku127
Motocykl: Honda VT 750 1985
Wiek: 44 Dołączył: 23 Cze 2020 Posty: 9 Skąd: Tczew
|
Wysłany: 2020-07-27, 14:03
|
|
|
Cześć. Przeglądając kiedyś wątki na temat wentylatora to pisali że w Shadow wentylatory włączają się na chwilę i wyłączają. U mnie w 750 jak temperatura dojdzie pod czerwone ,wentylator załącza się na chwilę i koniec. Robi takie krótkie cykle.
Tak jest u mnie, chyba że mam coś zrabane. |
|
|
|
|
Marecki
Marek
Motocykl: VT1100C3 Aero
Wiek: 54 Dołączył: 15 Paź 2018 Posty: 963 Skąd: Chełm
|
Wysłany: 2020-07-27, 18:36
|
|
|
Zasadniczy temat to jest taki, że czujnik temperatury do wskaźnika mamy przy termostacie a czujnik do wentylatora - na chłodnicy.
Jak układ nie jest odpowietrzony poprawnie to wskaźnik ma tendencje do zaniżania wskazań temperatury. |
_________________ były: VT1100C2 Sabre 2003r. i VT500C 1984r. |
|
|
|
|
pokrak
Motocykl: Honda Shadow VT-500C 86r.
Wiek: 44 Dołączył: 10 Lis 2015 Posty: 48 Skąd: Poznan
|
Wysłany: 2020-07-29, 09:46
|
|
|
Okazało się, że musiał być żle układ odpowietrzony bo wczoraj wszystko od początku sprawdziłem i do chłodnicy wlazło jeszcze litr płynu. Który nie wiem kiedy mi wydmuchało. Odpowietrzone i trzeba pojeździć i sprawdzać |
|
|
|
|
JaMag38
Motocykl: VT 500C '86, MZ ES 250/2 '67, BMW K1200GT
Wiek: 44 Dołączył: 27 Lut 2018 Posty: 47 Skąd: Zamość, lubelskie
|
Wysłany: 2020-07-29, 19:45
|
|
|
Sprawdź też korek chłodnicy bo po jakimś czasie przestaje poprawnie działać. Przy odpowiednim ciśnieniu i zwiększonej temperaturze korek (jego wewnętrzna część) podnosi się i wężykiem płyn przedostaje się do zbiornika wyrównawczego. Przy spadku temperatury płyn ponownie wraca do chłodnicy. Gdy korek przestaję właściwie pracować potrafi nadmiar cieczy przelać do zbiornika porównawczego ale za wczesne zamknięcie powoduje pozostanie płynu w tym zbiorniku. Tym sposobem z chłodnicy ubywa a w zbiorniku jest nadmiar. |
_________________ Robię to co muszę a czasem robię to co lubię 😉 |
|
|
|
|
JaMag38
Motocykl: VT 500C '86, MZ ES 250/2 '67, BMW K1200GT
Wiek: 44 Dołączył: 27 Lut 2018 Posty: 47 Skąd: Zamość, lubelskie
|
Wysłany: 2020-07-29, 19:50
|
|
|
W razie wymiany korka ma być do układu o ciśnieniu 0,9. Też może być "samochodowy" (sam mam od jakiegoś modelu Mazdy lub Hondy) i śmigam tak 3 sezon. |
_________________ Robię to co muszę a czasem robię to co lubię 😉 |
|
|
|
|
|