Zamknięty przez: Cezar 2009-02-05, 12:25 |
Klub Rzygającej Odmy |
Autor |
Wiadomość |
Globi
Motocykl: VT 500C '85
Wiek: 55 Dołączył: 21 Sty 2007 Posty: 1297 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-09-29, 12:04 Klub Rzygającej Odmy
|
|
|
Witam
Cały czas zastanawiałem się ostatnio, skąd cieknie mi olej po kolektorze wydechów.
Zagłębiłem się w literaturę i w „serwisówce wszystkich serwisówek”, czyli w „Honda Common Service Manual” coś chyba znalazłem.
Mam teorię, która mogłaby tłumaczyć mój wyciek, a także istnienie – Cezar, twojej rzygającej olejem rurki.
Otóż, motocykle Honda produkowane na rynek amerykański miały montowane dziwne takie układy ograniczające wydzielanie różnych substancji do środowiska.
Jednym z nich jest „Crankcase Emission Control System” – układ ograniczenia emisji oleju z odmy. I my chyba to mamy zamotowane! Rzygająca rura u ciebie jest jednym z elementów tego układu!
Działanie tego „ustrojstwa” jest bardzo proste, ale posłużę się mniej lub bardziej wiernym cytatem:
„System kontroli emisji kieruje odmę przez filtr powietrza z powrotem do komory spalania silnika. Skondensowane opary ze skrzyni korbowej są kierowane do separatora, gdzie następuje oddzielenie gazów od zawartego oleju. Olej akumulowany w separatorze i w rurce odprowadzającej musi być okresowo wypróżniany, różnie w zależności od modelu motocykla. Rurka powinna być sprawdzana pod kątem gromadzącego się oleju, tym częściej, jeśli motocykl jeździł z dużymi prędkościami lub w deszczu.”
Schemat układu wygląda tak:
http://img217.imageshack....age=cecsey6.gif
Do kontroli ilości zgromadzonego oleju służy przezroczysty / plastikowy odcinek rury odprowadzającej, a na końcu powinna znajdować się jakaś zatyczka / korek, uniemożliwiający samoczynny wypływ (czyli jak rozumiem, rzyganie na oponę i kolektor wydechu).
Więc chyba tę rurkę mam nieszczelną, albo nie mam tego korka/zaworka.
Sprawdzę to, jak będę demontował zbiorniczek wyrównawczy.
Cezar - może te moje dywagacje przydadzą ci się do czegoś, w sprawie odmy rzygającej na oponę.
Pozdr |
Ostatnio zmieniony przez Globi 2007-10-08, 15:57, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Cezar
Ride Safe Ride Free
Motocykl: VT 500 C 85
Wiek: 39 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 2472 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2007-10-03, 16:04
|
|
|
Globi to co mówisz to oczywiście prawda...
Sam już to kiedys rozgryzłem.
Ten pojemniczek znajduje się za zbiorniczkiem wyrównawczym, a ta "drain tube" znajduje się obok przelewu od zbiornika wyrównawczego, oczywiście u mnie jest zatkana odpowiednią "zatyczką".
Jednak mój problem jest nieco inny.
Zbyt duża ilość oleju pompowana odmą do tego separatora, powoduje przedostawanie się oleju do airbox'a i zapychanie, w moim przypadku, suchego filtru powietrza....
Spuszczałem oczywiście olej przez "drain plug" ale to nic nie da....
U mnie ta rura co "rzyga" na opone to bezpośrednio przedłużona odma (przeze mnie), odłączona od "separatora" w celu nie babrania mi filtru.
Dzięki temu filtr mam czysty.
Teraz koniec mojej rury połączonej z odmą mam owinięty szmatką i dzieki temu olej nie wycieka tak dynamicznie i nie chlapie już opony.
Jeśli Ty nie posiadasz w swojej Shadole tego korka o którym mowa to żeczywiście z tego powodu możesz mieć olej pod kołem... ;/ Choć u mnie te przelewy były wyprowadzone, tak jak mówiłem, z boku.
Tak jak wcześniej mówiłem, z tego co można wyczytać, najczęściej zużywanymi w naszym modelu elementami są uszczelniacze zaworowe i uszczelniacze wydechowe (choć tego drugiego nie poznałem jeszcze bliżej ;) ). I najprawdopodobniej to właśnie zużyte uszczelniacze zaworowe powodują nadmierne rzyganie olejem z odmy :/
Z tego co neistety też można wyczytać, to czasami samawymiana uszczelniaczy zaworowych nic nie daje,a nawet czasem pogasza sytuację.
Chyba jedynym skutecznym sposobem na pozbycie sie "awari" to remon głowicy i całego układu: zawory-uszczelniacze-gniazda zaworowe.
Co też mam zamiar uczynić zimą ;)
Pozdrawiam |
_________________ Jadę jadę na motorze... |
|
|
|
|
Globi
Motocykl: VT 500C '85
Wiek: 55 Dołączył: 21 Sty 2007 Posty: 1297 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-10-03, 16:18
|
|
|
Pozbycie się oleju z odmy to niestety oczywiście tylko remont silnika.
Aha to w końcu załapałem jak tam porobiłeś. Ale lepiej późno niż wcale
Zatyczka z boku mówisz.... Będę musiał tam zajrzeć.
Pozdr |
|
|
|
|
Cezar
Ride Safe Ride Free
Motocykl: VT 500 C 85
Wiek: 39 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 2472 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2007-10-03, 16:24
|
|
|
taaa
Za zbiorniczkiem wyrównawczym masz drugi plastikowy zbiorniczek...
Po prawej stronie motocykla przed tylnim kołem wychodzi z tegoż to zbirniczka, rurka...
Powinna być zatkana... Należy ją opróżniać raz na jakiś czas... tak jak to już mówiłeś wczesniej. U mnie nie ma na niej części z "wizjerem" u Ciebie więc też może nie być...
Pierwszy raz jak ją odetkałem to poleciało mi z niej trochę gęstej "mazi" koloru szarego |
_________________ Jadę jadę na motorze... |
|
|
|
|
Mateusz
Prospect
Motocykl: VT 750 C '83
Wiek: 45 Dołączył: 24 Maj 2007 Posty: 3085 Skąd: Jaktorów
|
Wysłany: 2007-10-03, 16:37
|
|
|
Cezar napisał/a: | taaa
Za zbiorniczkiem wyrównawczym masz drugi plastikowy zbiorniczek...
Po prawej stronie motocykla przed tylnim kołem wychodzi z tegoż to zbirniczka, rurka...
Powinna być zatkana... Należy ją opróżniać raz na jakiś czas... tak jak to już mówiłeś wczesniej. U mnie nie ma na niej części z "wizjerem" u Ciebie więc też może nie być...
Pierwszy raz jak ją odetkałem to poleciało mi z niej trochę gęstej "mazi" koloru szarego |
A ja się pochwalę - brał mi oleju około 300 ml na 250/300 km. Za namową i radą Szatriego zakleiłem silikonem wyjście linki obrotomierza z silnika i ... po wyprawie do Zamościa dolałem 100 i przelałem - muszę trochę odessać.
A, Szwagier - ja naprawdę mam wyższy poziom oleju po rozgrzaniu silnika i odstawieniu na 4 minuty niż na zimnym. Sprawdzone - sam widziałeś poziom w Zamościu - w okolicach minimum na bagnecie. Po doleceniu do Warszawy źle sprawdziłem, wydawało mi się, że zeżarł a po dolaniu setki sprawdziłem wreszcie dokładnie wycierająć bagnet i mam ponad max |
|
|
|
|
Cezar
Ride Safe Ride Free
Motocykl: VT 500 C 85
Wiek: 39 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 2472 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2007-10-03, 22:48
|
|
|
U mnie obrotomierz jest sterowany impulsowo :/ |
_________________ Jadę jadę na motorze... |
|
|
|
|
Globi
Motocykl: VT 500C '85
Wiek: 55 Dołączył: 21 Sty 2007 Posty: 1297 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-10-07, 16:29
|
|
|
Cezar napisał/a: | taaa
Za zbiorniczkiem wyrównawczym masz drugi plastikowy zbiorniczek...
Po prawej stronie motocykla przed tylnim kołem wychodzi z tegoż to zbirniczka, rurka...
Powinna być zatkana... Należy ją opróżniać raz na jakiś czas...
...Pierwszy raz jak ją odetkałem to poleciało mi z niej trochę gęstej "mazi" koloru szarego | No i po raz pierwszy odetkałem.... Ale syfu poleciało.
Koreczek jest.
Skąd przecieka, jeszcze nie zlokalizowałem, ale i do tego się niedługo dobiorę |
_________________ Nie ma nic lepszego jak silnik chłodzony powietrzem!!! |
|
|
|
|
igner
Łukasz Beskitos :)
Motocykl: był VT 500 C 84 a teraz śmigło
Wiek: 40 Dołączył: 15 Cze 2007 Posty: 501 Skąd: Brześć Kujawski
|
Wysłany: 2007-10-07, 19:47 zakleić wyjście linki obrotomierza?
|
|
|
off topic: pytanie do Matusza- poważnie mówisz żeby zakleić wyjście linki obrotomierza silikonem?bo mi też zaczeło tędy lecieć coraz bardziej!jaki zastosowałeś silikon-pewnie do temperatury-ten czerowny-mocno widać?nie szpeci motorku ?wiem wiem czepiam się |
Ostatnio zmieniony przez Globi 2007-10-21, 16:19, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Cezar
Ride Safe Ride Free
Motocykl: VT 500 C 85
Wiek: 39 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 2472 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2007-10-07, 22:12
|
|
|
igner napisał/a: | off topic: pytanie do Matusza- poważnie mówisz żeby zakleić wyjście linki obrotomierza silikonem?bo mi też zaczeło tędy lecieć coraz bardziej!jaki zastosowałeś silikon-pewnie do temperatury-ten czerowny-mocno widać?nie szpeci motorku ?wiem wiem czepiam się |
Nie czepiaj się!!
Tak wogóle to gadasz jakbyś był z Koluszek!
jesteś? |
_________________ Jadę jadę na motorze... |
|
|
|
|
igner
Łukasz Beskitos :)
Motocykl: był VT 500 C 84 a teraz śmigło
Wiek: 40 Dołączył: 15 Cze 2007 Posty: 501 Skąd: Brześć Kujawski
|
Wysłany: 2007-10-07, 22:47
|
|
|
dobra dobra sorry sorry ja tylko przejeżdżam przez Koluszki jak coś |
|
|
|
|
Mateusz
Prospect
Motocykl: VT 750 C '83
Wiek: 45 Dołączył: 24 Maj 2007 Posty: 3085 Skąd: Jaktorów
|
Wysłany: 2007-10-07, 23:59
|
|
|
igner napisał/a: | off topic: pytanie do Matusza- poważnie mówisz żeby zakleić wyjście linki obrotomierza silikonem?bo mi też zaczeło tędy lecieć coraz bardziej!jaki zastosowałeś silikon-pewnie do temperatury-ten czerowny-mocno widać?nie szpeci motorku ?wiem wiem czepiam się |
Jak najbardziej poważnie, odtłuść to dobrze, jakimś dobrym środkiem (ja użyłem degreasera firmy Motip - taki odtłuszczacz pod lakier) i zasylikonuj. Użyłem sylikonu wysokotemperaturowego uniwersalnego bezbarwnego (taki do 200 stopni - spokojnie wystarczy ) Przestał mi brać olej A, i bezbarwny jest prawie niewidoczny |
|
|
|
|
|