To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum SHOC.PL

Oleje - Syntetyk czy półsyntetyk

elunia - 2011-01-28, 11:11
Temat postu: Syntetyk czy półsyntetyk
Witam szanowne koleżanki i kolegów.Jestem na etapie wymiany oleju w moto sprowadzonym ze stanów.Stan licznika około 10 tyś km (6 tyś mil).Nie wiem jaki olej jest w silniku.Myślę o zalaniu olejem MOTUL 7100 MA2 4T 10W40 ESTER.Ale z tego co poczytałem większość jeździ na półsyntetykach tej marki (nie wiem co by było stosowniejsze w moim przypadku?).Proszę o fachową podpowiedź.Krzysztof
MCY - 2011-01-28, 11:13

Ja bym radził syntetyk.
Roadrunner - 2011-01-28, 11:45

Ja przy nieco większym przebiegu zalałem Sabrinę Motulem 5100 Ester 10w40 - pytanie jeszcze czy przebieg masz oryginalny ;-) . Dylemat też miałem niemały przy wyborze oleju. Myślę, że wybrałem dobrze. Takiego samego lub podobnego wyboru dokonało wiele osób z forum jeśli chodzi o oliwę do 1100. Twoje moto to rok produkcji 2002, czym powinieneś się pochwalić zakładając ten temat, albo chociaż dopisując takie info w opisie motocykla w awatarze ;-) Moto więc w tej chwili ma 9 lat. Ja bym Motula 7100 zostawił dla nowszych i bardziej wysokoobrotowych maszyn, ale tu dodaję, że to tylko moja osobista opinia, bo tak na prawdę, ilu użytkowników, tyle opinii. Bałem się chyba o to, że w pełni syntetyczny olej, zawierający najwięcej środków myjących, może powodować trochę większe spożycie oleju w motocyklu, którego konstrukcja liczy sobie już ponad 2 dekady. Moja miała 6 latek gdy trafiła w moje łapki. Olej zmieniam co 6-8 tys km a nie co 12 tys km jak przewiduje serwisówka. Powtórzę więc jeszcze raz - ja z dokonanego wyboru jestem bardzo zadowolony.



A teraz odrobinę danych:



7100:

WŁAŚCIWOŚCI:

Kolor metoda wizualna czerwony

Stopień lepkości: SAE J 300 10W-40

Gęstość przy 20 ºC ASTM D 1298 0,861

Lepkość przy 100 ºC ASTM D 445 90,25 mm2/s

Lepkość przy 40 ºC ASTM D 445 13,48 mm2/s

Współczynnik lepkości ASTM D2270 151

Temperatura zapłonu ASTM D93 228 ºC

Temperatura krzepnięcia ASTM D97 -36 ºC

Liczba zasadowa TBN ASTM D 2896 8,2 mg KOH/g





5100:

WŁAŚCIWOŚCI:

Stopień lepkości: SAE J 300 10W-40

Gęstość przy 20 ºC ASTM D 1298 0,871

Lepkość przy 100 ºC ASTM D 445 91,8 mm2/s

Lepkość przy 40 ºC ASTM D 445 13,9 mm2/s

Współczynnik lepkości ASTM D2270 154

Temperatura zapłonu ASTM D93 218 ºC

Temperatura krzepnięcia ASTM D97 -33 ºC

Liczba zasadowa TBN ASTM D 2896 8,2 mg KOH/g





5100 oferuje więc minimalnie większą lepkość niż 7100 przy 40 i 100 stopniach, co wg. mnie do motocykli typu cruiser/chopper jest dobrym wyborem (w wysokoobrotowych maszynach istniałoby większe prawdopodobieństwo zerwania filmu olejowego przy wyższej lepkości oleju). Moja rada - lej 5100 10w40. Podkreślam, że to tylko moja opinia.

Fabrycznie Hondy (przynajmniej spora część, np. moja 1100) zalewane są olejem Pro Honda GN4, który wg. moich informacji (opis ze specyfikacji poniżej), jest olejem półsyntetycznym (i to niezbyt wyrafinowanym, bo powstał i był rozwijany od lat 70-tych). Jakieś pytania? ;-)





Specyfikacja Pro Honda GN4:


skipolo - 2011-01-28, 12:51

Lej półsyntetyk, szkoda przepłacać za syntetyka do takiej maszyny z tego rocznika.
Zibi665 - 2011-01-28, 13:00

Co do twojego nie obraź się, domniemanego przebiegu to olej 5100 Motul 10W40 4T powinien w stu procentach się sprawdzić, w zasadzie większość motocyklistów go stosuje przy podobnych przebiegach.

Przy przebiegach wyższych, powiedzmy od 35 tys w górę - 5100 Motul 15W50. co też nie jest regułą, bo jeżeli silnik nie zżera oleju, to po co zwiększać lepkość.



- Za poradą forumowego mechanika,, Todka''

Todek - 2011-01-28, 13:09

Ja proponuję zalać Motula 5100 15W50. :-D Jest trochę lepszy na wyższe temperatury, a przy -10°C raczej nie będziesz jeżdził na swoim moto. :-D
elunia - 2011-01-28, 13:21

Serdeczne dzięki zwłaszcza Łukaszowi za obszerną i całkowicie przekonującą mnie podpowiedź.Rocznika nie wpisałem z tego względu ,że myślałem iż wiek nie odgrywa aż takiej roli,bardziej przebieg(chodzi o wytarcie powierzchni trących wewnątrz silnika)Przebieg jednak myślę jest oryginalny ,na podstawie prawie znikomych śladów eksploatacyjnych na dźwigniach i podnóżkach ,ale faktycznie pozostałe elementy mogą być narazone na efekt starzenia się.Jeszcze raz dzięki za uspokojenie rozterek.Pozdrawiam


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group