LIGHTBARY - czyli dodatkowe lampy przednie. |
Autor |
Wiadomość |
Górall
Motocykl: CŹ-350,VT-500, VT-750, VN-900, xxx/?
Wiek: 59 Dołączył: 22 Sie 2012 Posty: 675 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: 2014-03-05, 10:00 LIGHTBARY - czyli dodatkowe lampy przednie.
|
|
|
Nie wiem jaki dział byłby najbardziej odpowiedni dla tego tematu, ale liczę na moderatora że ewentualnie przeniesie. Wiem natomiast że malkontentów nie zabraknie.
Może zacznę od definicji lightbarów:
Lightbary to reflektory boczne, mają równą średnicę a ich średnica jest mniejsza od średnicy reflektora głównego. Lightbary wykorzystuje się jako światła drogowe (długie) motocykla.
I tu mamy problem który mnie irytuje. Drogówka oraz na przeglądzie technicznym często przymykają oczy na nasze lightbary, wiedząc że są nielegalne . A to dlatego że w przepisach szczegółowych w załączniku nr.6 poz.262 wyraźnie widnieje że przepisy dopuszczają ''JEDNO lub DWA ŚWIATŁA'' w motocyklu, nigdy nie TRZY, czy nawet więcej. Więc Panie i Panowie jest potrzeba "pospolitego ruszenia "TRZEBA TO ZMIENIĆ tylko nie mówcie że to niemożliwe. Nie takie Ustawy ludzie zmieniali, a podpisów w Polsce możemy zebrać dwa miliony ja ze swej strony wpiszę to również na forum BGM (Beskidzkiej Grupy Motocyklowej).
Dzięki świecącym Lightbarom PRZYCZYNIAMY SIĘ DO POPRAWY BEZPIECZEŃSTWA NA DRODZE, JESTEŚMY BARDZIEJ WIDOCZNI DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA RUCHU. Z tego samego powodu wprowadzono obowiązek jazdy na światłach w dzień.
Wpływ na bezpieczeństwo, dodatkowego oświetlenie motocykla został udowodniony w wielu krajach świata. Dlatego takie lampy zostały dopuszczone w odpowiednich przepisach. Super byłaby możliwość stosowania w tych reflektorach żarówek LED.
Nie tak dawno (08-10-2012) zmieniono przepisy dla rowerzystów. Dla nich przepis mówi że powinni mieć:
1- "co najmniej jedno światło przednie białe lub żółte świecące ciągłym, lub migającym (od 2012 roku) światłem"
2- "co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe"
3- "co najmniej jedno światło tylne świecące ciągłym, lub migającym".
Zauważcie, sformułowanie - "co najmniej jedno" - to mogłoby się również odnosić do naszych motocykli.
Doprecyzowaniem muszą zająć się fachowcy z branży motoryzacjnej. Moja wersja jest tylko poglądowa.
Wszystko zależy od zaangażowania motocyklistów, krótko:
1- petycja do Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (są wśród nas prawnicy którzy napewno pomogą)
2- zbieranie podpisów pod petycją na zlotach w całej Polsce + od rodzin.
3- wykorzystanie naszych kontaktów z osobami decyzyjnymi - w tym z posłami RP, bo to jest w interesie bezpieczeństwa.
ZROBIMY POSPOLITE RUSZENIE zmienimy przepis aby móc bezpiecznie i spokojnie jeździć .
Górall. |
Ostatnio zmieniony przez Górall 2014-03-05, 12:24, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
|
Iza
Motocykl: VT 500 C '84
Dołączyła: 30 Lip 2013 Posty: 53 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2014-03-05, 10:34
|
|
|
Idea fajna moim zdaniem. A jak chcesz to zrobić? |
_________________ Iza
|
|
|
|
|
Alabaster
Maciej
Motocykl: VT 1100 C Spirit '03 SC18
Wiek: 52 Dołączył: 18 Paź 2012 Posty: 2825 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2014-03-05, 11:42
|
|
|
Jestem Za !
Ale nie oszukujmy się Ja mogę dać swój Pesel i podpis pod petycją na więcej nie mam ani wiedzy ani czasu. |
_________________ Silnik, dwa koła i mina wesoła |
|
|
|
|
stiv10
Motocykl: HD Heritage FLSTC
Dołączył: 31 Sie 2011 Posty: 1294 Skąd: LUBLIN
|
Wysłany: 2014-03-05, 12:57
|
|
|
wydaje mi się, że podobnie musiało być z bus pasami, po których mogą (oczywiście jeszcze nie we wszystkich miastach) śmigać motocykle. Ktoś musiał zacząć, ktoś podsunąć ten pomysł, ktoś odpowiednio naciskał i coś zaświtało (zaświeciły lightbary) w głowach decydentów. Uważam, że na ul. Wiejskiej również znajdują się pasjonaci jednośladów, którzy mówią o bezpieczeństwie na drogach, więc ja się podpisuję i czekam na przemyślane dyspozycje |
|
|
|
|
Dziki
Adam
Motocykl: VT 1100 C2 Sabre'04
Wiek: 43 Dołączył: 29 Lip 2008 Posty: 445 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2014-03-05, 14:06
|
|
|
o ile wiem to do obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej wystarczy 100tys. podpisów. zaraz się zacznie sezon, więc będzie sporo okazji do zbierania. kto jest bardziej w temacie tych przepisów? koniecznie trzeba zrobić w MS Wordzie tabelkę A4 do zbierania, żeby każdy mógł sobie wydrukować i zbierać. wraz z podpisami lepiej chyba będzie zaproponować konkretne zmiany w przepisie. |
_________________ Patrz na boki, spójrz dwa razy- drifterzy są wszędzie |
|
|
|
|
Asgalt
Motocykl: VTX 1300 '03
Wiek: 57 Dołączył: 14 Cze 2012 Posty: 1363 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2014-03-05, 15:15
|
|
|
Górall napisał/a: | Lightbary wykorzystuje się jako światła drogowe (długie) motocykla |
Może wyjdę na pierwszego malkontenta ale mnie uczyli, że lightbary (między innymi ze względu na wielkość i rodzaj kloszy oraz wielkość odbłyśników), to lampy przeciwmgielne. A takie, zgodnie z przywoływanym przez Ciebie przepisem są dopuszczalne w motocyklu w liczbie dwóch.
I szczerze powiem, że mnie bardziej odpowiada właśnie takie doświetlenie drogi, jak w przypadku popularnych "halogenów", czyli reflektorów przeciwmgielnych - doświetlające szerzej pobocze i krótszy odcinek przed motocyklem, niż w przypadku świateł drogowych. Drogowe, dodatkowo, trzeba gasić w przypadku pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka lub jadąc za innym, w przeciwieństwie do dobrze ustawionych przeciwmgielnych. |
_________________ Nigdy nie piję przed piątą po południu.
Na szczęście zawsze gdzieś na świecie jest piąta po południu.
Moje byłe Zochy: VT 600, VT 750, VT 1100 i Zocha obecna: VTX 1300 |
|
|
|
|
Górall
Motocykl: CŹ-350,VT-500, VT-750, VN-900, xxx/?
Wiek: 59 Dołączył: 22 Sie 2012 Posty: 675 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: 2014-03-05, 15:43
|
|
|
"Asgalt" - z całym szacunkiem ale wiesz co to znaczy "DEFINICJA" ? w tym przypadku lightbarów. .
Natomiast przepis mówi wyraźnie JEDNA lub DWIE LAMPY !!! a NIE JEDNA plus DWIE..
Jedna lub...... dwie lampy z przodu a to nie oznacza że w sumie trzy. |
|
|
|
|
Asgalt
Motocykl: VTX 1300 '03
Wiek: 57 Dołączył: 14 Cze 2012 Posty: 1363 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2014-03-05, 16:40
|
|
|
Z całym szacunkiem wdzięczny Ci będę za podanie źródła Twojej definicji, bo w kodeksie drogowym tudzież innych znanych mi przepisach próżno jej szukać, stąd moja ciekawość
dodam jeszcze, że moim zdaniem nasze bezpieczeństwo wzrosło by bardziej, gdyby rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów dopuszczało montowanie na motocyklach świateł do jazdy dziennej (przy okazji lekko poprawił by się bilans prądowy naszych maszyn), bo obecne dopuszczenie dwóch świateł drogowych i dwóch mijania uważam za wystarczające, jeśli komuś chce się bawić w tunning. Natomiast ligtbary, to dla mnie, póki co, światła przeciwmgielne, dodam, że bardzo przydatne i pomocne w wielu sytuacjach na drodze. |
_________________ Nigdy nie piję przed piątą po południu.
Na szczęście zawsze gdzieś na świecie jest piąta po południu.
Moje byłe Zochy: VT 600, VT 750, VT 1100 i Zocha obecna: VTX 1300 |
|
|
|
|
Górall
Motocykl: CŹ-350,VT-500, VT-750, VN-900, xxx/?
Wiek: 59 Dołączył: 22 Sie 2012 Posty: 675 Skąd: Żywiec
|
Wysłany: 2014-03-05, 17:53
|
|
|
Definicji jest wiele jak to definicji... może być przykładowo ta: http://pl.wikipedia.org/wiki/Lightbar
ale nie o to tu chodzi.
Musisz wiedzieć że nie mam zamiaru z tobą "bić piany" nie na temat
Jest temat, a skoro nie masz konkretnych propozycji to nie zaśmiecaj wątku swoją filozofią... |
|
|
|
|
Asgalt
Motocykl: VTX 1300 '03
Wiek: 57 Dołączył: 14 Cze 2012 Posty: 1363 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2014-03-05, 19:03
|
|
|
Pozwolę sobie zwrócić Twoją uwagę, że póki co, mam takie samo prawo wypowiadać się na tym forum, jak Ty.
Co do bicia piany, to ja przedstawiłem swoje stanowisko i do tego na temat. Nawet trzy światła drogowe nie doświetlą Ci pobocza, bo świecą wiązką skupioną i więcej ma to wspólnego z zagrożeniem oślepieniem nadjeżdżającego z przeciwka, niż z podniesieniem bezpieczeństwa motocyklisty. Podniesienie bezpieczeństwa, to np. dopuszczenie elementów poprawiających widoczność, jak np. świateł obrysowych, czy wspomnianych już przeze mnie świateł do jazdy dziennej, a nie "światła drogowe + 200%". Jak często jeździmy na drogowych? Podstawa naszego oświetlenia, to światła mijania ewentualnie uzupełnione o obrysowe, czasami pozycyjne i w zależności od warunków przeciwmgielne.
Najpierw zarzucasz mi nieznajomość jakiejś bliżej nieokreślonej definicji, by po chwili stwierdzić "definicji jest wiele". To mi bardziej pasuje do określenia "filozofowanie", bo ja propozycję konkretnych rozwiązań podałem.
Chyba, że wątek Twój ma służyć wyłącznie do wymiany "jedynie słusznych" poglądów... No to trzeba było wpisać w opisie - "dostęp tylko dla podzielających moje jedynie słuszne zdanie". A tak, sam widzisz... |
_________________ Nigdy nie piję przed piątą po południu.
Na szczęście zawsze gdzieś na świecie jest piąta po południu.
Moje byłe Zochy: VT 600, VT 750, VT 1100 i Zocha obecna: VTX 1300 |
|
|
|
|
soltys
Motocykl: shadow 700
Wiek: 39 Dołączył: 23 Gru 2012 Posty: 119 Skąd: Stryszów wadowice
|
Wysłany: 2014-03-05, 19:28
|
|
|
Dołożę swoje trzy grosze aby było śmiesznie. Odstep między lampami musi być minimum 60cm, 130cm licząc skrajnie mając zamontowana tradycyjna lampę plus lightbary:-) ale policja przymyka oko na lightbary więc mogą być ciaśniej. Gorzej już jak swieca kierunki to wtedy jest po amerykańsku i znam jednego mistera Podbeskidzia Pana Policjanta co dowód za to zabrał. A tutaj nieliczne szanowne grono członków forum Shadow takowe posiada :)
Ps. nie zadzieraj z GÓRALEM bo górale to bitniki |
|
|
|
|
belfer
Motocykl: Shadow VT750CS ABS
Wiek: 67 Dołączył: 21 Lut 2011 Posty: 36 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2014-03-05, 21:11
|
|
|
W warunkach technicznych pojazdów wyraźnie stoi, że motocykl może być wyposażony w światła przeciwmgłowe przednie - jako światła dodatkowe. I tyle na ten temat. |
_________________ Z belferskim pozdrowieniem |
|
|
|
|
Asgalt
Motocykl: VTX 1300 '03
Wiek: 57 Dołączył: 14 Cze 2012 Posty: 1363 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2014-03-05, 21:34
|
|
|
soltys napisał/a: | Ps. nie zadzieraj z GÓRALEM bo górale to bitniki |
Nie szukam zwady ale nie dam sobie wcisnąć, że deszcz pada. A poza tym jedyne zwycięskie powstanie w Polsce zrobili Wielkopolanie
[ Dodano: 2014-03-05, 21:34 ]
belfer napisał/a: | W warunkach technicznych pojazdów wyraźnie stoi, że motocykl może być wyposażony w światła przeciwmgłowe przednie - jako światła dodatkowe. I tyle na ten temat. |
Toż usiłowałem nieśmiało zwrócić na to uwagę... |
_________________ Nigdy nie piję przed piątą po południu.
Na szczęście zawsze gdzieś na świecie jest piąta po południu.
Moje byłe Zochy: VT 600, VT 750, VT 1100 i Zocha obecna: VTX 1300 |
|
|
|
|
ciachu
Motocykl: Shadow 90 99, GL 1800 17
Wiek: 51 Dołączył: 08 Sie 2007 Posty: 3677 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2014-03-05, 22:40
|
|
|
Jednym słowem po co problemy - ściągajmy lightbary |
_________________ UWAGA post zawiera treści potencjalnie obraźliwe
|
|
|
|
|
Wojtek
elbląskie korzenie
Motocykl: VT 1100 C2 Sabre
Wiek: 45 Dołączył: 15 Mar 2012 Posty: 2136 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2014-03-05, 23:04
|
|
|
Proponuję docenić rzeczowe głosy w dyskusji, a nie zarzucać komuś złą wolę wbrew faktom
Im mądrzejsi będziemy w temacie, tym mądrzejsze postulaty uda nam się być może postawić.
P.S. Z definicją z wikipedii możemy się ośmieszyć...
P.P.S. Chęć poprawiania istniejących, a nie precyzyjnych lub złych regulacji uznaję za bardzo zdrowy odruch i niezwykle cenną postawę. |
_________________ I will survive...
Jesienna Szabla
Moje ptaszory i inne stwory |
|
|
|
|
|