wyważanie kół |
Autor |
Wiadomość |
renegade
Handlarz gumek :-)
Motocykl: BRAK :-( było VT 700 C 85
Wiek: 45 Dołączył: 12 Mar 2007 Posty: 2433 Skąd: Lipsko
|
|
|
|
|
Dziki
Adam
Motocykl: VT 1100 C2 Sabre'04
Wiek: 42 Dołączył: 29 Lip 2008 Posty: 445 Skąd: Białystok
|
Wysłany: 2012-02-17, 10:19
|
|
|
w temacie wyważania to wiadomo- na tym uchwycie z allegro to sobie sprawdzimy czy koło nie obraca się pod własnym ciężarem (czy środek ciężkości jest w osi obrotu)
Maszyna powie czy podczas toczenia nie ma bicia (czy główna oś bezwładności jest w osi obrotu) - o taki efekt nam chodzi gdy jeździmy,
A czy ta wyważarka pokazuje z której strony felgi przykleić ciężarek? Czy przykleja/nabija się zawsze na środku? |
_________________ Patrz na boki, spójrz dwa razy- drifterzy są wszędzie |
|
|
|
|
renegade
Handlarz gumek :-)
Motocykl: BRAK :-( było VT 700 C 85
Wiek: 45 Dołączył: 12 Mar 2007 Posty: 2433 Skąd: Lipsko
|
|
|
|
|
elmo
elmo
Motocykl: czarny wół 750
Wiek: 46 Dołączył: 20 Cze 2010 Posty: 61 Skąd: Tychy
|
Wysłany: 2012-02-18, 08:45
|
|
|
Podepnę się pod temat z zapytaniem, bo też jestem zwolennikiem wyważania dynamicznego.
Czy ma znaczenie rodzaj ciężarków, te nakładane na szprychy są blisko osi obrotu, a naklejane na płaską część felgi są rozstawione szeroko. Wydaje mi się że masy niwelujące niewyważenie umieszczone szeroko mogą być mniejsze od tych na szprychach, które są blisko środka i minimalnie bliżej piasty. Ma to jakieś praktyczne znaczenie oprócz estetyki?
Mam jeszcze drugie pytanie, po założeniu nowej opony na tył była wyważona ciężarkami na szprychy, teraz po 20 tyś km już jest do wymiany a jesienią wjechałem na hamownię i przy schodzeniu na wolne obroty trzęsło całym tyłem, aż sakwy podskakiwały, w czasie jazdy nic nie czuję. Chłopaki z hamowni stwierdzili że koło może być niewycentrowane. Sprawdziłem czujnikiem zegarowym i max bicie to pół milimetra, opona też jest prosta, serwisówka mówi że może być 2 mm. Możliwe jest że po takim przebiegu koło straciło wyważenie? jest to zjawisko normalne czy szukać jeszcze innej przyczyny? |
|
|
|
|
renegade
Handlarz gumek :-)
Motocykl: BRAK :-( było VT 700 C 85
Wiek: 45 Dołączył: 12 Mar 2007 Posty: 2433 Skąd: Lipsko
|
Wysłany: 2012-02-18, 10:22
|
|
|
Metoda zakładania ciężarka nie ma znaczenia. Ciężarka nabijanego na szprychy nie zgubisz ale za to mało estetycznie wygląda chociaż pewnie nie rzuca się bardzo w oczy), naklejany chromowany wygląda ładniej ale z jego trwałością bywa różnie. Ale powtarzam ostatni raz : dynamicznie wyważa się tylko szerokie felgi bo tylko wtedy ma to sens. Polecam lekturę http://www.sciaga.pl/teks...praca_dyplomowa nie wiem z którego jest roku ale wiele rzeczy tłumaczy
Opona się ściera i nawet po 5 tyś km będzie niewyważona (wystarczy ze 2 razy przyblokować koło). Ale w instrukcji wyczytałem że niewyważenie do 10g jest dopuszczalne, bardzo często miałem przypadki (zaraz po zakupie maszyn jak trenowałem na swoich kołach) że koło (mówię tu o samochodowych) było wyważone na licznikach 00 a po ściągnięciu z maszyny i ponownym założeniu pokazało mi niewyważenie 5 czy 10g, myślałem że z maszyną jest coś nie tak ale później wyczytałem że są to częste przypadki spowodowane tym że koło przy zakładaniu może minimalnie inaczej siąść na stożku wyważarki.
Ogólnie koła po każdym sezonie powinno się wyważać, nawet jak mamy do auta 2 kpl kół to przed założeniem powinno się je dać do wyważenia.
No i podstawowa zasada którą w sezonie jesienno-zimowym połowa zakładów olewa (bo jest kolejka i byle skroić następnego) koło do wyważenia powinno być czyste. A miałem klientów którzy byli zdziwieni że po ściągnięciu koła oczyszczam felgę z błota bo tam gdzie zmieniał do tej pory tego nie robili (wyważali z centymetrową warstwą błota na feldze ). Swoją drogą dziwię się ludziom którzy po zdjęciu kół (mowa o tych co mają 2 kpl) wrzucają je do garażu czy piwnicy bez umycia czy chociaż przetarcia szczotką drucianą. Po 2 latach felga stalowa jest tak pordzewiała jakby miała ze 20 lat. |
_________________ ...a ósmego dnia Bóg stworzył Shadowa...
http://www.shadow.org.pl/...p=256254#256254
wydechy własnej konstrukcji
http://g.co/maps/t9uzt |
|
|
|
|
dzinks
Rafał
Motocykl: CRF1000L
Wiek: 46 Dołączył: 17 Wrz 2009 Posty: 2473 Skąd: Strzelce Kraj. / FSD
|
Wysłany: 2012-03-14, 18:31
|
|
|
Dziś Misiek podjechał sabrą wymienić opony i wyważyć. Na tyle dostałem sporą liczbę ciężarków:
Osoba robiąca stwierdziła że nie było problemu z felgą.
Na razie bez szaleństw nie ma problemów z drżeniem kierownicy czy tyłu - przynajmniej Misiek mi to zrelacjonował.
Szukać w tym problemu? |
|
|
|
|
renegade
Handlarz gumek :-)
Motocykl: BRAK :-( było VT 700 C 85
Wiek: 45 Dołączył: 12 Mar 2007 Posty: 2433 Skąd: Lipsko
|
Wysłany: 2012-03-14, 18:39
|
|
|
doliczyłem się 120 gram jak w ciężarówce
powinien obrócić oponę na feldze. Opony jakiej marki ?? Były na boku kropki ??
Chyba trafił najcięższym miejscem felgi w najcięższe na oponie.
Ja na swojego tajwana założyłem 30 gram.
Szwagier ma w aucie jedną taką felgę (chyba była spawana), założyłem oponę, koło na ważarkę no i pokazało 85g, stwierdziłem że trzeba obrócić oponę o 180 stopni, zaznaczyłem gdzie był wentyl , obróciłem żeby znaczek był naprzeciwko no i zonk, pokazało 110g
[ Dodano: 2012-03-14, 18:43 ]
No i jak robi motocykle to mógłby kupić ciężarki na garba. Wiem że są drogie ale nie trzeba kupować całych paczek tylko po 5 czy 10 szt (i tak wyjdzie za taki zestaw 500-1000) ale prawie ich nie widać i wtedy można dać klientowi wybór, klejone w cenie a na gadba doliczyć do koła 10 czy 15 za ciężarek. |
_________________ ...a ósmego dnia Bóg stworzył Shadowa...
http://www.shadow.org.pl/...p=256254#256254
wydechy własnej konstrukcji
http://g.co/maps/t9uzt |
|
|
|
|
dzinks
Rafał
Motocykl: CRF1000L
Wiek: 46 Dołączył: 17 Wrz 2009 Posty: 2473 Skąd: Strzelce Kraj. / FSD
|
Wysłany: 2012-03-14, 22:07
|
|
|
renegade napisał/a: | doliczyłem się 120 gram jak w ciężarówce
powinien obrócić oponę na feldze. Opony jakiej marki ?? Były na boku kropki ?? |
No to mnie zmartwiłeś
Opony Metzelery z końca 2011 roku. Jak mogę rozpoznać kropkę: jest namalowana czy nadlana z gumy?
Było robione w serwisie Suzuki, więc powinni się znać
Jeśli miałbym reklamować to czy stoją za mną jakieś argumenty? |
|
|
|
|
Todek
Lone Rider
Motocykl: VTX 1800 C 03 XL 650 V 04
Wiek: 56 Dołączył: 12 Lut 2008 Posty: 9488 Skąd: Kostry/Parczew/LPA
|
Wysłany: 2012-03-14, 22:27
|
|
|
dzinks napisał/a: | Jak mogę rozpoznać kropkę: jest namalowana czy nadlana z gumy? |
To takie kółeczko ośrednicy około 1 cm. Jest ono namalowane na oponie.
Zgodnie z zaleceniami serwisówki, opona powinna być zamontowana tak, aby to kółeczko znajdowało się przy zaworze/wentylu/. |
_________________ "Bardzo też pożytecznie bywa najsamprzód zdzielić świadka, ledwo wejdzie, mocno kijem po głowie, od czego ten bardzo zdumiony bywa, a przeto i do kłamstwa nieskory."
Car Wszechrosji Piotr I - Ukaz o Badaniu Świadków".
Moje moto:
WSK 125 M06 B3 85 |
|
|
|
|
renegade
Handlarz gumek :-)
Motocykl: BRAK :-( było VT 700 C 85
Wiek: 45 Dołączył: 12 Mar 2007 Posty: 2433 Skąd: Lipsko
|
Wysłany: 2012-03-14, 22:59
|
|
|
Ja bym podjechał niech to poprawią. Powinna być kropeczka namalowana żółta bądz pomarańczowa średnicy ok 5mm.
Z montowaniem na wentylu bym się nie spieszył ale nie sprawdzałem nigdy samej felgi z zaworem czy faktycznie w tym miejscu jest najcięższa. Przy najbliższej okazji się zobaczy. |
_________________ ...a ósmego dnia Bóg stworzył Shadowa...
http://www.shadow.org.pl/...p=256254#256254
wydechy własnej konstrukcji
http://g.co/maps/t9uzt |
|
|
|
|
Todek
Lone Rider
Motocykl: VTX 1800 C 03 XL 650 V 04
Wiek: 56 Dołączył: 12 Lut 2008 Posty: 9488 Skąd: Kostry/Parczew/LPA
|
Wysłany: 2012-03-14, 23:38
|
|
|
Ta kropka to chyba dotyczy opony.
Cytat: | Nie jest możliwym wyprodukowanie idealnie wyważonej opony. Opona ma swój lekki punkt oznaczany żółtą kropką. Jak by nie było niektórzy producenci oznaczają innym kolorem, aby wprowadzić zamęt.
Jeśli na oponie znajduje się żółta kropka powinna ona być ustawiona na przeciwko zaworu/wentyla (nie po przeciwnej stronie), aby umożliwić łatwe wyważenie koła z użyciem niewielkiej ilości odważników.
Podobnie nie jest możliwym wyprodukowanie idealnie okrągłej opony. Producenci oznaczają wysoki punkt czerwoną kropką.
Co jeśli na oponie znajdują się żółta i czerwona kropka? W takim wypadku żółta powinna być zignorowana i czerwona kropka ustawiona na przeciwko zaworu. |
|
_________________ "Bardzo też pożytecznie bywa najsamprzód zdzielić świadka, ledwo wejdzie, mocno kijem po głowie, od czego ten bardzo zdumiony bywa, a przeto i do kłamstwa nieskory."
Car Wszechrosji Piotr I - Ukaz o Badaniu Świadków".
Moje moto:
WSK 125 M06 B3 85 |
|
|
|
|
Siwy_Dym
Mariusz
Motocykl: BMW R1200GS ADV
Wiek: 50 Dołączył: 08 Sie 2009 Posty: 1107 Skąd: Lublin/Radom /LU/
|
Wysłany: 2012-03-14, 23:39
|
|
|
renegade napisał/a: | Z montowaniem na wentylu bym się nie spieszył ale nie sprawdzałem nigdy samej felgi z zaworem czy faktycznie w tym miejscu jest najcięższa. Przy najbliższej okazji się zobaczy. |
Miałem kiedyś "przyjemność" pracować w wulkanizacji przez rok i wtłukli mi do głowy że czerwona kropka ma być przy wentylu, tak jak napisał Todek.
Może teraz inaczej uczą... |
_________________ Nic tak nie zabija czasu jak motor |
|
|
|
|
endrjus
Motocykl: HONDA Shadow VT 700 C 86r.
Wiek: 44 Dołączył: 03 Mar 2012 Posty: 207 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2012-03-15, 08:22
|
|
|
Siwy_Dym napisał/a: | renegade napisał/a: | Z montowaniem na wentylu bym się nie spieszył ale nie sprawdzałem nigdy samej felgi z zaworem czy faktycznie w tym miejscu jest najcięższa. Przy najbliższej okazji się zobaczy. |
Miałem kiedyś "przyjemność" pracować w wulkanizacji przez rok i wtłukli mi do głowy że czerwona kropka ma być przy wentylu, tak jak napisał Todek.
Może teraz inaczej uczą... |
Zgadzam się, według podręcznikowej zasady kropka powinna być przy wentylu, jednakże w tym roku w moim przypadku los chciał inaczej, koło z oponą ustawioną tak by kropka była przy wentylu domagało się 75g a jak kropka wylądowała po przeciwnej stronie wystarczyło 25g do wyważenia.
Ani opona ani felga osobno na pewno nie są wyważone, dobry mechanik tak ustawi oponę na feldze by do wyważenia użyć jak najmniej ciężarków. |
_________________ VT 700 C |
|
|
|
|
dzinks
Rafał
Motocykl: CRF1000L
Wiek: 46 Dołączył: 17 Wrz 2009 Posty: 2473 Skąd: Strzelce Kraj. / FSD
|
Wysłany: 2012-03-15, 10:26
|
|
|
Czerwona kropka jest przy wentylu |
|
|
|
|
adam3911
Motocykl: xl 1000 03
Dołączył: 24 Sie 2007 Posty: 2114 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 2012-03-15, 11:02
|
|
|
dzinks napisał/a: | Czerwona kropka jest przy wentylu |
A nie w damskich kalendarzykach?
Jak jej brak to wentyle puszczają.... |
|
|
|
|
|