/
Forum SHOC.PL


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Honda VT700C 1985 - remont silnika
Autor Wiadomość
mtx32 


Motocykl: Honda VT500C oraz VT700C 84'
Dołączył: 27 Wrz 2023
Posty: 24
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-04-28, 13:56   Honda VT700C 1985 - remont silnika

Witam

Kupiłem miesiąc temu okazyjnie Hondę VT700c (wcześniej miałem VT500c). Okazyjnie ponieważ kupiłem jako uszkodzony - nie odpala. Wg sprzedającego padł rozrusznik (tak mu doradzili fachowcy na FB :mrgreen: ). W rzeczywistości akumulator po zimie się rozładował - sprzedający był totalnie nie techniczny :shock: .

W każdym razie przyjechałem, obejrzałem silnik kamerą inspecyjną w środku, sprawdziłem biegi i kupiłem. Po zakupie wstawiłem swój akumulator i pojechałem na kołach do domu. Akumulator sobie zamówiłem taki jak powinien być - 16Ah w kształcie litery T (był wstawiony jakiś mały).






Motocykl owszem jeździ ale czuję i słyszę, że to nie jest to co powinno być - lubię mieć wszystko w idealnym stanie:
- od strony sprzęgła słychać lekkie dzwonienie - pewnie łańcuszek pompy oleju do wymiany i kosz sprzęgłowy do regeneracji,
- tylni cylinder trochę hałasuje (głowica).
- lekko się sączy paliwo z jednego gaźnika.

Zdemontowałem bak i zacząłem od gaźników - wyczyszczenie + nowe uszczelki oraz zdjąłem z ciekawości pokrywę głowicy. Niestety ktoś z poprzednich właścicieli nawalił silikonu i pierwsze co to wszystko wyczyściłem, lekko splanowałem i dałem nową uszczelkę.


Niestety po skręceniu wyszło, że jeden zawór ssący jest podparty - prawdopodobnie hydropopychacz się zaciął - kompresja na tym cylindrze spadła do 0. W tej sytuacji muszę wyjąć silnik, rozebrać głowicę i je wyczyścić. Jak już będę miał silnik wyjęty z ramy to najsensowniej będzie zrobić remont (rozebrać obie głowice i cylindry, wyczyścić wszystko, dotrzeć zawory, wypłukać hydropopychacze).
Ostatnio zmieniony przez mtx32 2024-05-09, 11:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Marecki 
Marek


Motocykl: VT1100C3 Aero
Wiek: 54
Dołączył: 15 Paź 2018
Posty: 1049
Skąd: Chełm
Wysłany: 2024-04-28, 20:50   

Pogadaj z Marudą - on zna te modele na wylot.
_________________
były: VT1100C2 Sabre 2003r. i VT500C 1984r.
 
 
mtx32 


Motocykl: Honda VT500C oraz VT700C 84'
Dołączył: 27 Wrz 2023
Posty: 24
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-05-05, 21:34   

Dzisiaj wymontowałem silnik z ramy. Przy odrobinie cierpliwości wyjechał bez problemu. Trochę osprzętu było trzeba zdemontować albo poluzować. Jutro zacznę rozkręcać i badać stan użycia części.







 
 
mtx32 


Motocykl: Honda VT500C oraz VT700C 84'
Dołączył: 27 Wrz 2023
Posty: 24
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-05-08, 12:17   

c.d.

Rozkręciłem pokrywę tylnej głowicy (tej która hałasowała) i zacząłem od sprawdzenia napinacza łańcucha rozrządu - żeby ocenić w jakim stanie jest łańcuch. Tu wyszła duża niespodzianka:




Wyszło 17,6 mm a powinno być max 9 mm więc coś nie tak.

1. Problem: uszkodzony napinacz łańcucha rozrządu (pęknięty po obu stronach):
To pewnie było przyczyną hałasów od strony tylnego cylindra.



Do wykręcenia tulei od świecy użyłem zaślepki rury 1/2 cala na klucz 27 mm - do kupienia za grosze w markecie.

 
 
Marecki 
Marek


Motocykl: VT1100C3 Aero
Wiek: 54
Dołączył: 15 Paź 2018
Posty: 1049
Skąd: Chełm
Wysłany: 2024-05-08, 16:23   

Tak z ciekawości: w jakim celu tą tuleję wykręcałeś?
_________________
były: VT1100C2 Sabre 2003r. i VT500C 1984r.
 
 
mtx32 


Motocykl: Honda VT500C oraz VT700C 84'
Dołączył: 27 Wrz 2023
Posty: 24
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-05-08, 20:50   

Tuleję trzeba wykręcić aby łańcuch od rozrządu przeszedł przez głowicę - przy ściąganiu głowicy. Może tego jeszcze nie widać na zdjęciach ale głowica jest zdjęta i cylindry też będą zdjęte (ogólny przegląd silnika + nowe uszczelki).



Muszę umyć silnik przed dalszą rozbiórką żeby nic przypadkiem nie wpadło do środka.
 
 
dyniek 
Piotrek


Motocykl: VT500->VT1100->VTX1300
Wiek: 54
Dołączył: 23 Wrz 2014
Posty: 456
Skąd: Garbatka WKZ
Wysłany: 2024-05-09, 06:51   

Pogadaj z Marudą, żeby jakiegoś babola nie popełnić i załatw sobie dobre uszczelki, bo te z netu się nie nadają.
_________________
Piotrek
 
 
mtx32 


Motocykl: Honda VT500C oraz VT700C 84'
Dołączył: 27 Wrz 2023
Posty: 24
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-05-09, 10:24   

Z Marudą się konsultuję.

Z wypowiedzią powyżej się częściowo nie zgodzę. Oryginalne uszczelki OEM Hondy oraz w miare dobre zamienniki też są "z Internetu". Z tym że faktycznie czasami są sprzedawane nieprawidłowe (od nowszych modeli).

Uszczelka pod głowicę w tym modelu musi mieć zagłębienia na zawory ponieważ zawory pracują poza okrągłym obrysem cylindra - mówiąc w prost otwór nie może być okrągły. To widać już wizualnie, że cylinder ma podfrezowania w górnej części i taki sam kształt musi mieć uszczelka.

Maruda potwierdził, że uszczelka od VT750c (ta z podcięciami na zawory) może być zamontowana w VT700c (różnią się średnicą tłoka). Przy tych uszczelkach głowica i cylinder powinien być zabielony (delikatnie splanowany ale nie za mocno) - wskazówka Marudy.


Po nałożeniu nowej uszczelki na starą widać, że nowa uszczelka nie wystaje w miejscach gdzie pracują zawory - będzie OK.


c.d.
Rozbieranie głowicy:








Zawór wydechowy ma lekkie wżery i jest wytarty w prowadnicy. Głowice raczej wyśle na regenerację do Marudy. On je zrobi profesjonalnie.

Napinacz w przednim cylindrze:

Wyszło ponad 9 mm - łańcuchy rozrządu do wymiany (motocykl ma przebieg ok 60 tys km).
 
 
mtx32 


Motocykl: Honda VT500C oraz VT700C 84'
Dołączył: 27 Wrz 2023
Posty: 24
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-05-15, 12:30   

c.d.

Cylindry i tłoki zdemontowane.



W cylindrze nadal widać jodełkę po honowaniu. Luz na zamku górnego pierścienia 0,25 mm a dopuszczalny jest 0,50 mm więc myślę, że pierścienie tłoki i cylindry są dobre.


Pierścienie w tłoku są lekko zapieczone ale po umyciu w myjce ultradźwiękowej wszystko zaczęło ładnie pracować.






Po myciu lekko przesmarowałem tłok i pierścienie świezym olejem zeby przypadkiem coś nie zardzewiało.
 
 
Marecki 
Marek


Motocykl: VT1100C3 Aero
Wiek: 54
Dołączył: 15 Paź 2018
Posty: 1049
Skąd: Chełm
Wysłany: 2024-05-15, 14:02   

Ja osobiście dałbym nowe pierścionki
_________________
były: VT1100C2 Sabre 2003r. i VT500C 1984r.
 
 
mtx32 


Motocykl: Honda VT500C oraz VT700C 84'
Dołączył: 27 Wrz 2023
Posty: 24
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-05-16, 07:51   

Jeśli wierzyć specyfikacji to luz w zamku nowego pierścienia powinien wynosić 0,2-0,35 mm (luz musi być bo pierścień się rozszerza po rozgrzaniu silnika) więc mój wynik 0,25 jest bardzo dobry - pozostanę przy starych. Kto wie czy oryginalne części z epoki nie są lepsze niż współczesne. W starych motocyklach często tak jest.


Problemem były zapieczone pierścienie. Na drugim tłoku ewidentnie drugi pierścień był zaklinowany od nagaru:
Ostatnio zmieniony przez mtx32 2024-05-16, 13:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zemnebedeusz 
Facta non Verba!


Motocykl: Honda Shadow VT750ccm Custom 1985r
Wiek: 48
Dołączył: 18 Lis 2018
Posty: 313
Skąd: Stavanger
Wysłany: 2024-05-16, 09:24   

Pierścienie muszą być z odpowiedniego materiału - w przypadku kiepskiego utwardzenia potrafią się szybko zużyć czego skutkiem jest coraz większa autokonsumpcja oleju przez silnik. Oryginały na pewno są świetnej jakości - pytanie tylko czy są równomiernie zużyte i mieszczą się w granicach dopuszczalnego luzu. Mierzyłeś cylindry?
 
 
mtx32 


Motocykl: Honda VT500C oraz VT700C 84'
Dołączył: 27 Wrz 2023
Posty: 24
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-05-16, 12:04   

Cytat:
pytanie tylko czy są równomiernie zużyte i mieszczą się w granicach dopuszczalnego luzu. Mierzyłeś cylindry?

Na to pytanie jest odpowiedź wyżej. Cylindrow nie mierzyłem bo nie ma sensu - na całej wysokości jest widoczna jodełka i pierścień ma nominalny luz na zamku.
 
 
zemnebedeusz 
Facta non Verba!


Motocykl: Honda Shadow VT750ccm Custom 1985r
Wiek: 48
Dołączył: 18 Lis 2018
Posty: 313
Skąd: Stavanger
Wysłany: 2024-05-16, 12:08   

Chodziło mi o symetryczność cylindrów - czy nie masz efektu "owalu" albo "jajka".
 
 
mtx32 


Motocykl: Honda VT500C oraz VT700C 84'
Dołączył: 27 Wrz 2023
Posty: 24
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-08-13, 13:17   

Miałem chwilę przerwy bo wpadły inne tematy ale w końcu wróciłem do remontu.

Przyszły głowice po regeneracji od Marudy.


Pokrywy potraktowałem chemią do usuwania farby żeby lakier bezbarwny usunąć, a potem polerka papierem i pastą.


Czyszczenie gniazd pod rurki od chłodnicy:



Wszystkie stare uszczelki dokładnie wyczyściłem, cylindry z góry lekko splanowałem pod nowe aluminiowe uszczelki:



Hydropopychacze przepłukałem w nafcie kilka razy i zresetowałem (opróżniłem z nafty) przed montażem:


Demontaż magneta (rotora):




Nowe łańcuchy rozrządu, czyszczenie rozrusznika przy okazji:








Uszczelniacze (popychacz odwróciłem, żeby wytartą stroną był przy koszu sprzęgłowym):



Nowe konektory:



Uszczelniacze pompy wody:


Kosz sprzęgłowy sam zregenerowałem - dodałem podkładki pod wyrobione sprężyny (jak do tej pory wszystko działa):






Założyłem nowy łańcuszek od pompy oleju.

Dorobiłem nowe podkładki pod popychacze hydrauliczne wg. instrukcji serwisowej (żeby hydropopychacze mogły poprawnie pracować po planowaniu pokrywy):




Nowe łańcuchy rozrządu lepiej leżą na zębatkach i napinacze nie są tak wyciągnięte.

Skręcanie wszystkiego wg momentu jaki zalecił producent:


Malowanie i polerka pokrywy sprzęgła:


Skręcony silnik i montaż do ramy:



Przy okazji wyczyściłem masy.
Wymieniłem konektory na nowe od statora i przy regulatorze.
Wyczyściłem gaźniki.
Odkamieniłem chłodnicę.
Wymieniłem przewody paliwowe bo stare były popękane ze starości.
Polerka rur wydechowych.

Pracy było sporo ale jestem zadowolony z efektu. Silnik odpalił bez problemu, chodzi cicho i zbiera się dobrze.
Ostatnio zmieniony przez mtx32 2024-10-16, 07:56, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja forum PDA/GSM