To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum SHOC.PL

Opony - Wyważanie statyczne /dynamiczne

zeza - 2009-05-25, 18:39
Temat postu: Wyważanie statyczne /dynamiczne
Które lepsze ? Czy ma sens szukać serwisu z "dynamicznym" ? I jaki "max" ciężar dać sobie założyć ? Albo żądać ewentualnie obrócenia opony na feldze ?
Todek - 2009-05-25, 21:36

Z tego co widziałem jak mi wymieniali opony w VT700 to opona była zakładana w konkretny sposób. Zarówno na przedniej jak i na tylnej oponie był taki znaczek który był naprzeciwko zaworka. :lol: :lol:
KaKa - 2009-05-29, 08:49

na feldze powinien być zaznaczony zakres <--> z opisem np 13 14 cy cuś takiego i o ile dobrze pamiętam tam powinien być zaworek, a kierunek pokazuje max ciężar ciężarka i kierunek założenia(przepraszam za sformułowanie) .Ale mogę się mylić. Czy na forum nie ma wulkanizatora? Po drugie wyważenie dynamiczne jak się domyślam prowadzi się na kole w ruchu, czyli kręcącym się, więc odpowiedz sobie sam.
zeza - 2009-05-29, 11:47

KaKa napisał/a:
Po drugie wyważenie dynamiczne jak się domyślam prowadzi się na kole w ruchu, czyli kręcącym się, więc odpowiedz sobie sam.




I tak sobie właśnie myślę, że statyczna, to jest metoda na oko mechanika, a w tej drugiej (tak jak przy wyważeniu kół samochodowych), o wszystkim decyduje maszyna (gdzie, ile i ewentualnie po której stronie dać ciężarek). I komu, albo czemu tu teraz ufać ;-) ?

A czy dokładne wyważenie ( co do grama na nowej oponie) jest tak istotne ? W miarę zużywania się opon zmienia się (zmniejsza) masa i średnica, a co za tym idzie , ciężarek staje się za ciężki ? Ciekawe, że w "czynnościach serwisowych" nie ma słowa o wyważaniu, a ma to istotny wpływ na żywotność opony, bezpieczeństwo i komfort jazdy :-> .

Dziki - 2009-05-29, 23:09

wyważenie statyczne- umieszczenie środka ciężkości w środku geometrycznym bryły



wyważenie dynamiczne- umieszczenie osi bezwładności w osi obrotu



pierwsza metoda to działanie na oko i stosuje się ją jak się nie ma maszyny a chce się wziąć kasę za wyważenie - efekt jest taki że jak koło stoi w miejscu i trzymamy je ręką to jak puścimy nie obraca się samoczynnie- nie ciągnie cięższej strony opony do dołu



druga metoda jest dokładna i daje efekt taki o jaki nam chodzi czyli likwidację bicia, drgań podczas toczenia



jak dasz koło do zakładu gdzie mają wyważarkę z uchwytem do kół motocyklowych to samo wyważenie trwa z 5 minut- magik uruchamia maszynerię a ona po chwili mu mówi gdzie i jaki ciężarek ma zaczepić

intruz - 2009-06-01, 11:06

no wlasnie- mnie wywazyli statycznie na gieldzie w Katowicach i czuje wubracje podczas jazdy...Bedzie trzeba zdjac koło i podjechac na wywazanie dynamiczne...
skipolo - 2009-06-01, 14:42

Intruz, a gdzie w naszej okolicy robią wyważanie dynamiczne? Mi ostatnio w Katowicach również robili statyczne oraz założyli(nakleili) ciężarki takie zwykłe samochodowe, co mi się bardzo nie podoba. Wolałbym jakby założyli coś na szprychy, bo nie niszczy felgi i ładniej wygląda.
intruz - 2009-06-01, 19:36

jeden zaklad jest na Krolowej Jadwigi- kilkaset metrow za bloniami w strone Balic po prawej stronie, a drugi na skrzyzowaniu alei pokoju z Centralna .
Raptor40 - 2009-06-03, 08:38

Dziki napisał/a:
wyważenie statyczne- umieszczenie środka ciężkości w środku geometrycznym bryły



wyważenie dynamiczne- umieszczenie osi bezwładności w osi obrotu



pierwsza metoda to działanie na oko i stosuje się ją jak się nie ma maszyny a chce się wziąć kasę za wyważenie - efekt jest taki że jak koło stoi w miejscu i trzymamy je ręką to jak puścimy nie obraca się samoczynnie- nie ciągnie cięższej strony opony do dołu



druga metoda jest dokładna i daje efekt taki o jaki nam chodzi czyli likwidację bicia, drgań podczas toczenia



jak dasz koło do zakładu gdzie mają wyważarkę z uchwytem do kół motocyklowych to samo wyważenie trwa z 5 minut- magik uruchamia maszynerię a ona po chwili mu mówi gdzie i jaki ciężarek ma zaczepić




Jestem właśnie po założeniu opony, a ponieważ mam 150 na przodzie i 180 na tyle dopytywałem o kwestie przez Was poruszane. Mój laczek (150) był wyważany statycznie ale na maszynie. To ta maszyna powiedziała gdzie zapakować ciężarki i była to maszyna do opon motocyklowych. Tak więc nie na Bolka oko. Dynamiczne wyważanie ma sens przy bardzo szerokich oponach (samochodowych) i przy dużych prędkościach. Dynamika na oponie powstaje jeśli po przeciwnych stronach jest różnica w ciężarze. jest promień jest ciężar powstaje moment. Jaki moment (ramię) powstaje na szerokości ........ i tu wpiszcie sobie szerokość która Was interesuje? Czy przy prędkościach osiąganych na chopperach jest to wyczuwalne biorąc pod uwagę stan naszych dróg i dodatkowo lag w moto? Zwróciłem uwagę, że nasze opony wyważa się na kołach z łożyskami i tarczami. Wystarczy kiepski stan jednego lub drugiego i wynik może być różny.

Tak więc reasumując, posiadanie maszyny wcale nie mówi, że było to wyważanie dynamiczne. Nie wyobrażam sobie jednak, że ktoś wyważa nie na maszynie.

zeza - 2009-06-26, 20:44

Taki sobie cytacik, ze strony Pirelli





Cytat:
Wyważanie kół



Elastyczne formy jakimi są opony nie mogą przyjąć kształtu idealnie równego okręgu. Dlatego po ich założeniu niezbędne jest wyważenie kół. Istnieją dwa sposoby wyważania kół: statyczne i dynamiczne. Statyczne wyważanie odbywa się bez obracania koła, z wykorzystaniem pomiaru odchylenia masy względem środka koła. Pirelli zaleca wyważanie dynamiczne dla obręczy szerszych niż 2.5 cala.

renegade - 2011-05-20, 15:13

Trochę odgrzeję kotleta
Jako że moje opony wyglądały już na lekko zużyte
:mrgreen:




Zakupiłem nowe :chytrusek:


No i pojawia się problem zmienić mi znajomy zmienił ale pozostaje problem wyważenia. Nie ma na czym. Wziąłem więc od niego ciężarki co pprzykleja do alusów i postanowiłem spróbować sam. :koso:



Przygotowałem sobie stanowisko. Gdzieś na necie widziałem za 800PLN stojak podobny do tego jakiego kiedyś używałem do centrowania kół. Ja jednak wykożystałem do tego skrzynki na jabłka :chytrusek:



Po wstawieniu przedniego koła koła okazało się że kręci się samo więc stare ciężarki trzeba zdjąć



Zakręciłem kołem i pozwoliłem się mu zatrzymać. Górny punkt zaznaczyłem markerem i zakręciłem jeszcze raz, przy okazji zaobserwowałem że koło po zatrzymaniu cofa się z dość dużą prędkośią i zatrzymało się w zaznaczonym poprzednio miejscu.



Założyłem odważnik który wcześniej ściągnąłem z koła i powtórzyłem całą procedurę. Okazało się że tamten oważnik nie wystarcza więc znowu w najwyższym punkcie przykleiłem ciężarek 5g. I w tym miejscu mała uwaga: w miejscu przyklejenia felgę trzeba dobrze odtłuścić i nie dociskać odważnika. Chodzi o to żeby można go było później ściągnąć i przesunąć, kawałek odciąć jak się okaże za duży itp itd.
Koło powinno być dobrze wyważone jeśli zakręcimy kołem i po zatrzymaniu nie wraca i zatrzymuje się w różnych miejscach.



Na koniec ciężarki podzieliłem i przykleiłem po obu stronach. Później się zorientowałem że mogłem ściągnąć te małe i między nimi na środku spróbować założyć duże.



Z tyłem było trochę szybciej ponieważ koło nie jeździło na początku więc nie wywalałem starych odważników tylko je lekko przesunąłem. Całość zajęła mi ok 2h ale jak bym po zakręceniu kołem w międzyczasie nie zajmował się innymi rzeczami zmieścił bym się w godzinie.

Przy okazji jak ściągnąłem tylne koło to okazało się że kiedyś jakiś plecaczek stracił kieckę i jej resztki woziłem w przekładni :mrgreen:




Licho - 2011-05-20, 20:39

A reasumują to co przedstawił Renek, metoda statyczna jest pracochłonna i posiada błąd ludzki i dlatego ktoś wymyslił dynamiczną i maszyny do tego służace. Moim zdaniem obecnie, metoda statyczna powinna służyć do sprawdzenia czy wyważenie jest potrzebne, czy jest ok. i mozna sobie to samemu zrobic. Trzeba wyważyć, wtedy jadę i daje siano za maszynobadanie, nie trzeba, jade po zgrzewe piwa.

Mi bardzo ładnie pokazano w warsztacie, bez kasowania siana za dynamike, co tu w tym zestawie felga-opna, robi syf. Najpierw położył gość pełne koło i się samo zaczeło obracać. Potem położył samą felgę i ledwo drgnęła

To była ta nieszczęsna świnko, co miała 95 gr. "nadniedowagi"

renegade - 2011-05-20, 21:31

Tak tylko w moim przypadku jak mam jechać 100 km żeby założyć koło na maszynę to chociaż sobie zrobię we własnym zakresie statyczne.
Zibi665 - 2011-05-21, 00:03

Powymyślali te durackie maszyny bo siły w rękach nie mieli... :-P

Zawsze wyważam koła motocykla na maszynie w zakładzie podczas zmiany opon, potem ręcznie, w tym samym zakładzie na wyważarce statycznej, okazuje się, że jednak maszyna nie do końca ma rację, zawsze ciężarek o klika stopni przestawić ręcznie trzeba. Po operacji koło staje gdzie mu się podoba, zawsze w innym miejscu.

renegade - 2011-09-14, 15:29

Jako że otworzyłem wulkanizację i zanabyłem drogą kupna sprzęt również do wyważania kół motocyklowych.
Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości:
Oba wyważanie przeprowadza się na maszynie i oba w ruchu.
I jak napisał Raptor:
Statyczne - ciężarek na środku felgi (zaciskany na szprychy lub nabijany na żebro)
Dynamiczne - ciężarki zakładane (naklejane) na rant po oby stronach jak w samochodzie (stosowane przy szerokich kołach)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group