To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum SHOC.PL

Mechanika ogólna - Sprawdzenie alternatora

Michał Maleska - 2021-03-13, 16:19
Temat postu: Sprawdzenie alternatora
Cześć, widzę, że temat popularny i forum na wiele rzeczy mnie nakierowało, ale trafiłem do punktu w którym nie wiem czy dalsze grzebanie, bardziej pomoże czy zaszkodzi.
Mianowicie, mam problem z ładowaniem (akumulator nowy, więc wykluczam) postanowiłem sprawdzić według instrukcji alternator i regulator i z tym pierwszym mam problem, ponieważ ciężko mi się dokopać do kostki z alternatora w związku z czym (domyślam się, że to nie był genialny pomysł) naruszyłem izolację żółtych kabelków przed regulatorem napięcia i sprawdzałem prąd. Podczas tej operacji na jednym z żółtych kabelków pojawiają się iskierki (podczas łączenia miernikiem). Dodam, że nie zauważam przetarć na izolacji więc nie wydaje mi się, żeby kable dotykały obudowy.
W związku z tą sytuacją mam kilka pytań, a mianowicie:
- Czy to "badanie" jest jakkolwiek miarodajne, a to iskrzenie na coś wskazuje, a jeśli tak to na co dokładnie?
- Jeśli to co zrobiłem można nazwać pewnego rodzaju herezją, to jak dostać się do kostki, która wychodzi z alternatora? Kable idą bezpośrednio do lewej komory silnika gdzie z góry nie ma dostępu. Wywnioskowałem, że żeby się tam dostać musiałbym spuścić płyn chłodniczy i wyciągnąć rury, które ograniczają dostęp, ale wydaje mi się to już zdecydowanie zbyt inwazyjne.

Proszę o jakąś podpowiedź i potraktowanie mnie łagodnym okiem, każdy od czegoś zaczynał.
Serdecznie pozdrawiam.

Sasin - 2021-03-13, 17:29

1. odłączyć żółte przewody od kostki
2. przewody połączone są ze sobą w "trójkąt" - alternator trójfazowy
3. nie powinny mieć zwarcia do obudowy (masy) - jeśli jest przejście do masy to źle.
4. pomiędzy dwoma przewodami (w różnych konfiguracjach) na pracującym silniku powinno być napięcie przemienne ok. 24V
5. jeśli tak jest to dobrze - alternator sprawny przyczyna nieładowania leży dalej
6. jeśli na napięcie jest mniejsze (dużo mniejsze) na co najmniej jednej parze przewodów - to zwarcie na uzwojeniu - alternator do przezwojenia.

AMarek - 2021-03-13, 21:18

Kostka fabrycznie jest chyba nad regulatorem. Napięcie między żółtymi przewodami jest zależne od obrotów i bez obciążenia przy 4-5 tyś obrotów może dochodzić do 60V
Marecki - 2021-03-14, 00:12

Najważniejsze to aby żółte kable (po odłączeniu od regulatora!) nie miały żadnego przejścia do obudowy (masy).
Druga sprawa to ważna symetria napięć (miernik na ACV) na tych trzech żółtych kabelkach przy pracującym silniku.
Na tym głównie się skup bo to ważne jest.

Trzeci problem, który często się pojawia to słaby styk na kostce z żółtymi kablami od regulatora - najlepiej jest te przewody polutować i właściwie zaizolować łączenia.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group