To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum SHOC.PL

VT 500 - Klub Rzygającej Odmy

Globi - 2007-09-29, 12:04
Temat postu: Klub Rzygającej Odmy
Witam

Cały czas zastanawiałem się ostatnio, skąd cieknie mi olej po kolektorze wydechów.

Zagłębiłem się w literaturę i w „serwisówce wszystkich serwisówek”, czyli w „Honda Common Service Manual” coś chyba znalazłem.

Mam teorię, która mogłaby tłumaczyć mój wyciek, a także istnienie – Cezar, twojej rzygającej olejem rurki.



Otóż, motocykle Honda produkowane na rynek amerykański miały montowane dziwne takie układy ograniczające wydzielanie różnych substancji do środowiska.

Jednym z nich jest „Crankcase Emission Control System” – układ ograniczenia emisji oleju z odmy. I my chyba to mamy zamotowane! Rzygająca rura u ciebie jest jednym z elementów tego układu!



Działanie tego „ustrojstwa” jest bardzo proste, ale posłużę się mniej lub bardziej wiernym cytatem:

„System kontroli emisji kieruje odmę przez filtr powietrza z powrotem do komory spalania silnika. Skondensowane opary ze skrzyni korbowej są kierowane do separatora, gdzie następuje oddzielenie gazów od zawartego oleju. Olej akumulowany w separatorze i w rurce odprowadzającej musi być okresowo wypróżniany, różnie w zależności od modelu motocykla. Rurka powinna być sprawdzana pod kątem gromadzącego się oleju, tym częściej, jeśli motocykl jeździł z dużymi prędkościami lub w deszczu.”



Schemat układu wygląda tak:

http://img217.imageshack....age=cecsey6.gif



Do kontroli ilości zgromadzonego oleju służy przezroczysty / plastikowy odcinek rury odprowadzającej, a na końcu powinna znajdować się jakaś zatyczka / korek, uniemożliwiający samoczynny wypływ (czyli jak rozumiem, rzyganie na oponę i kolektor wydechu).



Więc chyba tę rurkę mam nieszczelną, albo nie mam tego korka/zaworka.

Sprawdzę to, jak będę demontował zbiorniczek wyrównawczy.



Cezar - może te moje dywagacje przydadzą ci się do czegoś, w sprawie odmy rzygającej na oponę.



Pozdr

Cezar - 2007-10-03, 16:04

Globi to co mówisz to oczywiście prawda...

Sam już to kiedys rozgryzłem.

Ten pojemniczek znajduje się za zbiorniczkiem wyrównawczym, a ta "drain tube" znajduje się obok przelewu od zbiornika wyrównawczego, oczywiście u mnie jest zatkana odpowiednią "zatyczką".

Jednak mój problem jest nieco inny.

Zbyt duża ilość oleju pompowana odmą do tego separatora, powoduje przedostawanie się oleju do airbox'a i zapychanie, w moim przypadku, suchego filtru powietrza....

Spuszczałem oczywiście olej przez "drain plug" ale to nic nie da....

U mnie ta rura co "rzyga" na opone to bezpośrednio przedłużona odma (przeze mnie), odłączona od "separatora" w celu nie babrania mi filtru.

Dzięki temu filtr mam czysty.

Teraz koniec mojej rury połączonej z odmą mam owinięty szmatką i dzieki temu olej nie wycieka tak dynamicznie i nie chlapie już opony.

Jeśli Ty nie posiadasz w swojej Shadole tego korka o którym mowa to żeczywiście z tego powodu możesz mieć olej pod kołem... ;/ Choć u mnie te przelewy były wyprowadzone, tak jak mówiłem, z boku.

Tak jak wcześniej mówiłem, z tego co można wyczytać, najczęściej zużywanymi w naszym modelu elementami są uszczelniacze zaworowe i uszczelniacze wydechowe (choć tego drugiego nie poznałem jeszcze bliżej ;) ). I najprawdopodobniej to właśnie zużyte uszczelniacze zaworowe powodują nadmierne rzyganie olejem z odmy :/

Z tego co neistety też można wyczytać, to czasami samawymiana uszczelniaczy zaworowych nic nie daje,a nawet czasem pogasza sytuację.

Chyba jedynym skutecznym sposobem na pozbycie sie "awari" to remon głowicy i całego układu: zawory-uszczelniacze-gniazda zaworowe.

Co też mam zamiar uczynić zimą ;)

Pozdrawiam

Globi - 2007-10-03, 16:18

Pozbycie się oleju z odmy to niestety oczywiście tylko remont silnika.

Aha to w końcu załapałem jak tam porobiłeś. Ale lepiej późno niż wcale :-D

Zatyczka z boku mówisz.... Będę musiał tam zajrzeć.

Pozdr

Cezar - 2007-10-03, 16:24

taaa

Za zbiorniczkiem wyrównawczym masz drugi plastikowy zbiorniczek...

Po prawej stronie motocykla przed tylnim kołem wychodzi z tegoż to zbirniczka, rurka...

Powinna być zatkana... Należy ją opróżniać raz na jakiś czas... tak jak to już mówiłeś wczesniej. U mnie nie ma na niej części z "wizjerem" u Ciebie więc też może nie być...

Pierwszy raz jak ją odetkałem to poleciało mi z niej trochę gęstej "mazi" koloru szarego

Mateusz - 2007-10-03, 16:37

Cezar napisał/a:
taaa

Za zbiorniczkiem wyrównawczym masz drugi plastikowy zbiorniczek...

Po prawej stronie motocykla przed tylnim kołem wychodzi z tegoż to zbirniczka, rurka...

Powinna być zatkana... Należy ją opróżniać raz na jakiś czas... tak jak to już mówiłeś wczesniej. U mnie nie ma na niej części z "wizjerem" u Ciebie więc też może nie być...

Pierwszy raz jak ją odetkałem to poleciało mi z niej trochę gęstej "mazi" koloru szarego


A ja się pochwalę - brał mi oleju około 300 ml na 250/300 km. Za namową i radą Szatriego zakleiłem silikonem wyjście linki obrotomierza z silnika i ... po wyprawie do Zamościa dolałem 100 i przelałem :-) - muszę trochę odessać.

A, Szwagier - ja naprawdę mam wyższy poziom oleju po rozgrzaniu silnika i odstawieniu na 4 minuty niż na zimnym. Sprawdzone - sam widziałeś poziom w Zamościu - w okolicach minimum na bagnecie. Po doleceniu do Warszawy źle sprawdziłem, wydawało mi się, że zeżarł a po dolaniu setki sprawdziłem wreszcie dokładnie wycierająć bagnet i mam ponad max :-)

Cezar - 2007-10-03, 22:48

U mnie obrotomierz jest sterowany impulsowo :/
Globi - 2007-10-07, 16:29

Cezar napisał/a:
taaa

Za zbiorniczkiem wyrównawczym masz drugi plastikowy zbiorniczek...

Po prawej stronie motocykla przed tylnim kołem wychodzi z tegoż to zbirniczka, rurka...

Powinna być zatkana... Należy ją opróżniać raz na jakiś czas...

...Pierwszy raz jak ją odetkałem to poleciało mi z niej trochę gęstej "mazi" koloru szarego
No i po raz pierwszy odetkałem.... Ale syfu poleciało. ;-)

Koreczek jest.

Skąd przecieka, jeszcze nie zlokalizowałem, ale i do tego się niedługo dobiorę :-P

igner - 2007-10-07, 19:47
Temat postu: zakleić wyjście linki obrotomierza?
off topic: pytanie do Matusza- poważnie mówisz żeby zakleić wyjście linki obrotomierza silikonem?bo mi też zaczeło tędy lecieć coraz bardziej!jaki zastosowałeś silikon-pewnie do temperatury-ten czerowny-mocno widać?nie szpeci motorku :-D ?wiem wiem czepiam się :-)
Cezar - 2007-10-07, 22:12

igner napisał/a:
off topic: pytanie do Matusza- poważnie mówisz żeby zakleić wyjście linki obrotomierza silikonem?bo mi też zaczeło tędy lecieć coraz bardziej!jaki zastosowałeś silikon-pewnie do temperatury-ten czerowny-mocno widać?nie szpeci motorku :-D ?wiem wiem czepiam się :-)




Nie czepiaj się!!



Tak wogóle to gadasz jakbyś był z Koluszek!

jesteś? :koso:

igner - 2007-10-07, 22:47

dobra dobra sorry sorry ja tylko przejeżdżam przez Koluszki jak coś :mrgreen:
Mateusz - 2007-10-07, 23:59

igner napisał/a:
off topic: pytanie do Matusza- poważnie mówisz żeby zakleić wyjście linki obrotomierza silikonem?bo mi też zaczeło tędy lecieć coraz bardziej!jaki zastosowałeś silikon-pewnie do temperatury-ten czerowny-mocno widać?nie szpeci motorku :-D ?wiem wiem czepiam się :-)


Jak najbardziej poważnie, odtłuść to dobrze, jakimś dobrym środkiem (ja użyłem degreasera firmy Motip - taki odtłuszczacz pod lakier) i zasylikonuj. Użyłem sylikonu wysokotemperaturowego uniwersalnego bezbarwnego (taki do 200 stopni - spokojnie wystarczy :-) ) Przestał mi brać olej :-) A, i bezbarwny jest prawie niewidoczny :-)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group