To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum SHOC.PL

VT 125/250 - Wymiana napędu

taziman - 2016-12-20, 20:36
Temat postu: Wymiana napędu / Zębatka tył
Witam,

Chciałem dopytać kolegów o żebatkę tył. Chodzi mi o ten frez - w czym on przeszkadza ?
Czy jest tak, że nakrętka wchodzi w niego i nie dociska całą powierzchnią ??? Czy można zastowować nakrętkę z kołnierzem zamiast podkładki.
Ewentualnie czy można kupić taką jak oryginalna z kołnierzem ?

Mirek

raffa - 2019-07-13, 23:39

Wiem, że żadna filozofia i wszystko widać na filmie, ale jakby ktoś miał jednak potrzebę czytania napisów, a nie znał języka francuskiego, to wklejam tłumaczenie.

Pewnie słownictwo techniczne będzie zawierało błędy, poprawki mile widziane - wprowadzę w tekście.
Z czasem postaram się również przetłumaczyć drugi tutorial dotyczący wymiany łożysk wałka.

W nawiasach kwadratowych moje własne uwagi / dopiski:

Tutorial wymiany napędu w Hondzie Shadow VT125
Przewidywany czas pracy: ok. 1 godzina
Potrzebne narzędzia:
klucze płaskie : 22 - 17 - 12 -14
klucze nasadowe : 16 - 10 - 8
kleszcze do zapięcia zapinki łańcucha lub zakuwarka
jeśli stary łańcuch jest zakuty, to piła lub inne narzędzie do jego rozpięcia.

[Motocykl musi być podniesiony w taki sposób, by tylne koło nie stało na podłożu]

0:09 - Skład zestawu: koło zębate tylne 41 zębów, koło zębate przednie 13 zębów, łańcuch, zapinka
0:15 - luzujemy wspornik bocznej tablicy rejestracyjnej [oczywiście jeśli ktoś posiada]
0:28 - odkręcamy nakrętki położenia tylnego koła (po dwie z każdej strony motocykla) taką samą ilość obrotów z obu stron
0:37 - odkręcamy cięgno hamulca tylnego
0:43 - oraz cięgno utrzymania bębna hamulcowego
0:53 - odkręcamy nakrętkę osi tylnego koła, wyciągamy oś
1:01 - uwaga na ustawienie - mniejsza tulejka z lewej, większa z prawej
1:07 - zdejmujemy tylne koło
1:17 - sciągamy koło zębate
1:31 - i bęben hamulcowy
1:41 - przy okazji możemy papierem ściernym przeszlifować okładziny hamulcowe [możemy także wymienić okładziny hamulcowe lub również bęben, jeśli zachodzi taka potrzeba, a także skontrolować łożyska tylnego koła]
1:58 - czystą szmatką czyścimy wnętrze bębna
2:06 - odkręcamy 4 nakrętki mocujące koło zębate
2:23 - zdejmujemy starą koło zębate i zakładamy nowe
[przed montażem bębna warto jeszcze odtłuścić okładziny i wewnętrzną powierzchnię bębna sprayem do czyszczenia hamulców lub izopropanolem]
2:41 - odkręcamy 2 śruby mocujące osłonę przedniego koła zębatego i ściągamy ją do siebie
3:08 - odkręcamy śruby na podkładce trzymającej koło zębate
3:25 - zdejmujemy łańcuch; albo rozpinając zapinkę, albo przecinając, jeśli łańcuch jest zakuty
3:33 - zakładamy nowe przednie koło zębate
4:00 - montujemy zapinkę na łańcuchu, okrągłą stroną zawsze w kierunku obracania się łańcucha
4:10 - kleszczami zapinamy zapinkę. Montujemy koło, naciągamy łańcuch. I koniec pracy :)
[należy jeszcze podłączyć i wyregulować tylny hamulec!]

xenomorph - 2019-07-14, 16:32

Witam, szukałem wszędzie i nie mogę znaleźć.

Jakim momentem dokręcić nakrętki przedniej, zdawczej zębatki?
Wiem, że tylne, to 64Nm.

Znalazłem w książce serwisowej Hondy cbr125, że przednie 10Nm, ale czy to nie
jest jakiś błąd, nie jest to za mała siła?

Dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam 8-)

raffa - 2019-07-14, 22:48

xenomorph napisał/a:
Witam, szukałem wszędzie i nie mogę znaleźć.

Jakim momentem dokręcić nakrętki przedniej, zdawczej zębatki?
Wiem, że tylne, to 64Nm.

Znalazłem w książce serwisowej Hondy cbr125, że przednie 10Nm, ale czy to nie
jest jakiś błąd, nie jest to za mała siła?

Dziękuję za odpowiedź.

Pozdrawiam 8-)


Książka serwisowa do Shadow / Varadero 125 (a dokładniej Haynes, strona 43) mówi, że śruby przedniego koła zębatego mają być dokręcone momentem 12 Nm.

xenomorph - 2019-07-15, 08:54

Piękne dzięki, szukałem w sieci tej książki w wersji pdf., ale jakoś nie trafiłem.

Miłego dnia, pozdrawiam 8-)

MARQ - 2019-07-15, 09:20

poszukaj tu na forum, bo w necie nie znajdziesz a tutaj owszem.
bogdi - 2019-07-15, 11:51

PANOWIE proszę !!! Zębatka - w budowie maszyn jest to listwa zębata, współpracująca z kołem zębatym w przekładni zębatej liniowej.
a TO żebatkę - to naprawdę nie wiem ??
wymieniamy koła zębate

raffa - 2019-07-15, 13:42

@bogdi, dziękuję za wyjaśnienie, wieczorem poprawię w tłumaczeniu.
A teraz pytanie - koła zębate Sunstar, czy JT?
Jaka powinna być trwałość prawidłowo użytkowanego napędu? tysiąc kilometrów? pięć? dziesięć?

bogdi - 2019-07-15, 21:01

Sunstar, co do trwałości, to zależy co kupisz, czy to nie będzie czasami podróbka (tych jest wiele), jak będziesz użytkował (smarował) i czy nie przeciągniesz.
Osobiście w 125 i 250 preferowałem łańcuchy RK bez oringowe z zapinką.

raffa - 2019-07-17, 00:20

Ha, czy nie podróbka. Ciekawe, jak to rozpoznać...

Co do pytań: dlatego w poprzednim poście pytałem o trwałość "prawidłowo użytkowanego napędu".

bogdi - 2019-07-17, 19:39

jedynie co zauważyłem to jeśli chodzi o DID to szukać z napisami obcojęzycznymi na kortonie, znów RK jest mniej popularny, więc mniejsza możliwość "podrabiania", co do przebiegów to szukaj odpowiedzi od użytkowników danego modelu, ale to też zależy od sposobu jazdy eksploatacji i momentu wymiany, to co niektórzy stwierdzą jeszcze do jazdy dla innych może być już złomem
MARQ - 2019-07-18, 11:16

ludzie mają od nowego pierwszy zestaw i nadal jeżdżą a inni zmieniają co sezon lub dwa.
cały napęd w 125 przejedzie 5tyś spokojnie, 10kkm jak trzeba to też - zależy czy to ci zajmie rok czy pięć lat.
nie opłaca się inwestować w lepsze ...-ring łańcuchy, wystarczy podstawowy lub podstawowy wzmocniony.

a to łańcuch pójdzie pierwszy jak nie zadbasz..
koła zębate częściej wymieniałem "bo tak" - niż bo trzeba było.
raczej zmieniałem ilość zębów - stąd wymiany były.

Badman2503 - 2019-08-14, 13:49

Witam,
Piszecie powyżej o kombinacji 12/41 zębów. Znalazłem jak dotychczas zestawy 13/41
np taki : https://allegro.pl/oferta/zestaw-naped-owy-did-jt-honda-vt-125-shadow-99-07-8109998565

Gdyby link był martwy po jakiś czasie to dane zestawu :
JTF327-14 ( 14 zębów przód)
JTR273-41 ( 41 zębów tył)
DID520-112 (bez oringowy) 112 cm łańcuch

Czy kupowaliście osobno wszystko czy w takich zestawach.
Dodatkowo mam pytanie o ten frez, czy macie sprawdzonego producenta który robi identyczne jak oryginały części ( nie chciałbym się rozczarować że zakupiony zestaw który ma pasować ...nie pasuje.
Nie ukrywam że czasem zdarza się że brakuje mi prędkości i przy 4 biegach na prostej osiągam na spokojnie do ok 100 km/h. Czy zastosowanie zębatki o innej ilości zębów zmienia znacząco prędkość ? Rozumiem że im większa zębatka przednia tym większa prędkość ale czy z ilością zębów zmienia się jej średnica ?
pozdrawiam
Wojciech

waludi - 2019-08-14, 17:18

Sposób obliczania prędkości jest taki: ilość zębów przykładowa, wstaw sobie jakie potrzebujesz

X= stara zębatka tył / stara zębatka przód

Y= nowa zębatka tył / nowa zębatka przód

Prędkość maksymalna = x/y pomnożyć przez prędkość maks dotychczasowa otrzymasz jak będzie

Oczywiście zakładam że masz wystarczającą moc i nie jedziesz pod silny wiatr .
Taki przykład przy prędkości 100 i 50 km/godz

X = 44/16 = 2,75
Y = 40/16 = 2,5
2,75/2,5= 1,1x100 =110
1,1x50 =55

MARQ - 2019-08-26, 10:09

Badman2503 napisał/a:
Witam,
Piszecie powyżej o kombinacji 12/41 zębów. Znalazłem jak dotychczas zestawy 13/41
13/41 to jak pamiętam zestaw fabryczny. 112 oczek łańcuch. takie zestawy robią handlarze, żeby było łatwiej kupić komuś..

Badman2503 napisał/a:
Czy kupowaliście osobno wszystko czy w takich zestawach.
pewnie "osobno"

Badman2503 napisał/a:
Dodatkowo mam pytanie o ten frez, czy macie sprawdzonego producenta który robi identyczne jak oryginały części ( nie chciałbym się rozczarować że zakupiony zestaw który ma pasować ...nie pasuje.
ja nie znalazłem.

Badman2503 napisał/a:
Nie ukrywam że czasem zdarza się że brakuje mi prędkości i przy 4 biegach na prostej osiągam na spokojnie do ok 100 km/h. Czy zastosowanie zębatki o innej ilości zębów zmienia znacząco prędkość ?
i tak i nie.. to co tak na prawdę odczujesz, to raczej większą zrywność pod światłami (odejście)
kosztem nieco niższej faktycznej prędkości końcowej przy wyższych obrotach, ale dla silnika łatwiej osiągalnych...
(przy 12/41 licznik nie zawyża fabrycznych do 5%, pokazuje prawdę chyba na 12/42)
vs muł pod światłami, trąbienie z tyłu, bo motocykl to niech zapXXXX
i niby powolne dążenie ale niby do wyższych prędkości maksymalnych niby to osiągalnych...
co uniemożliwi ci waga kierownika, grubość kurtki, ilość powietrza w kole, wiatr i inne.. nie warto.

Badman2503 napisał/a:
Rozumiem że im większa zębatka przednia tym większa prędkość ale czy z ilością zębów zmienia się jej średnica ?

im więcej zębów z przodu - tym większy muł na starcie. to zauważysz na pewno.
bez cięcia motocykla możesz włożyć maks chyba 14 potem na pewno nie mieści się łańcuch.

pamiętaj - jeden ząb z przodu więcej to tak jak trzy z tyłu mniej,
do tego masz długość łańcucha dostosować do swoich wymysłów.
zmiana z 13/41 na 12/41 odsuwa oś tylnego koła o połowę zakresu regulacji. jak dobrze pamiętam..
varadero ma 14/44?


Badman2503 napisał/a:

pozdrawiam
Wojciech


pozdrawiam i na zdrowie,



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group