To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum SHOC.PL

VT 125/250 - Jakie paliwo 98 czy 95

Panoramiks - 2015-08-13, 01:13

Cytat:
O pomoc i profesjonalną opinię w tym zawiłym temacie poprosiliśmy doktora habilitowanego Andrzeja Kulczyckiego, profesora ITWL:

„Skład benzyn ma wpływ na szereg ich właściwości wpływających na przebieg procesu spalania w silniku i w konsekwencji na parametry jego pracy. Liczba oktanowa jest jedną z takich właściwości, lecz nie jedyną. Stąd nie można określić prostej relacji wartości liczby oktanowej do parametrów pracy silnika. Wiadomo jedynie, że ze wzrostem prędkości obrotowej i mocy silnika, zwiększa się skłonność do spalania detonacyjnego. W silnikach, których cechy konstrukcyjne pozwalają na osiąganie dużych prędkości obrotowych i mocy, stosowane muszą być benzyny o wyższych wartościach liczby oktanowej. W przypadku stosowania benzyny o zbyt niskiej wartości liczby oktanowej dla danej konstrukcji silnika, może przy określonych obrotach wystąpić spalanie detonacyjne. Przy spalaniu detonacyjnym silnik „traci moc”, a więc stosowanie benzyn o zbyt niskiej LOB i LOM [szczegóły poniżej – red.] może uniemożliwić osiągnięcie parametrów pracy wynikających z konstrukcji silnika. Stosowanie benzyn o zbyt niskiej wartości liczby oktanowej dla danej konstrukcji silnika i warunków jego eksploatacji, powoduje między innymi wzrost zużycia paliwa.”


Czyli prawdę rzekłem że w Gienku miałem mniejsze spalanie na benzynie 98, a w Shadowce już niekoniecznie

Panoramiks - 2016-09-23, 23:20

https://www.youtube.com/watch?v=9eRJSjEx5e4
WildThing - 2016-09-27, 10:59

Zrobiłem eksperyment...nalałem 98. Spalanie podskoczyło a moc spadła...
Iceman31 - 2016-09-27, 12:06

Tu głównie chodzi o kaloryczność paliwa. I w jej przypadku może być tak, że 95 będzie miała większą niż 98 a wtedy moto lepiej popędzi na 95. To tak w skrócie... wielkim skrócie.
Goldix - 2016-09-27, 12:53

Paliwo 95-98-100
thommush - 2016-09-27, 13:41

Przecież to nie ma praktycznie żadnego znaczenia w jednostkach zasilanych gaźnikiem.

A d..pohamownia to żadna hamownia.

Jedyna korzyść z wlewania paliw premium to...najczęściej brak ekog..wna w środku (alkohol). Tylko tyle i aż tyle.

Todek - 2016-09-27, 15:19

Silniki Shadow czy też VTX produkowanych w USA pracują poprawnie od E86. Producent zaleca paliwo "E86 or higer".
thommush - 2016-09-27, 16:45

Tylko, że te 86 w Stanach, to nasze ok. 90 oktanów- różnica polega na sposobie wyznaczania Liczby Oktanowej.
Cytat:
RON, MON i DON[edytuj]
Na świecie istnieją dwie podstawowe normy na oznaczanie liczby oktanowej: RON (Research Octane Number) i MON (Motor Octane Number) – obie opierają się na tej samej zasadzie pomiaru, ale różnią się warunkami przeprowadzania testu. W obu przypadkach test przeprowadza się na jednocylindrowych silnikach o regulowanym stopniu sprężania. W czasie testu utrzymuje się stałe obroty silnika stopniowo zwiększając stopień sprężania. W teście RON stosuje się 600 obrotów na minutę, a w MON 900. W związku z tym MON lepiej oddaje to co się dzieje w silniku pracującym pod dużym obciążeniem, a RON lepiej dla silnika pracującego pod średnim i małym obciążeniem. Dla typowego paliwa pochodzącego z rafinacji ropy naftowej MON i RON różnią się nieznacznie (o ok. 1-2 oktany), jednak dla poszczególnych węglowodorów obecnych w mieszance różnice dochodzą do kilkunastu oktanów, co powoduje, że możliwa jest produkcja paliw, które mają duże różnice między obydwoma metodami pomiaru liczby oktanowej[2].

W Polsce, podobnie jak w całej Europie, obowiązuje norma oznaczania liczby oktanowej zbliżona do RON, natomiast w USA, Kanadzie, Australii i kilku innych krajach liczba oktanowa podawana jest według normy DON (roaD Octane Number), która jest równa (RON+MON)/2 — współcześnie stosowana jest nazwa AKI (AntiKnock Index). Według jednych źródeł wartości liczby oktanowej podawane w Europie i USA w praktyce różnią się nie więcej niż o wartość rzędu 1-2.[3], zaś według innych wynoszą ok. 4-5.[4].


Co nie zmienia faktu, że podawanie wyższości paliw 98 nad 95 w silnikach przystosowanych do jazdy na byleczym jest bezużyteczne.

Jak nie ma bezpośredniego wtrysku paliwa, zmiennego kąta wyprzedzenia zapłonu, który jest dostosowywany do spalanego paliwa, to tylko bicie piany.

Znachu - 2016-09-29, 20:11

Zgadzam się z przedmówcą. Z tym że na pośredni wielopunktowy wtrysk też da rade. Ogólnie potrzebny jest jakiś system ( sterownik) który ogrania zapłon i zasilanie paliwem ( wtrysk ). Sytem który na podstawie informacji z czujników ( spalania stukowego , czujnika tlenu, temperatury silnika , położenia wałków, obciążenia silnika itp. ) jest w stanie odpowiednio skorygować mieszankę oraz podać zapłon w odpowiedniej chwili.
Todek - 2016-09-29, 21:38

Nie podniecajcie się. Generalnie to jest tak, jak producent silnika przewiduje lanie E98, jest o tym info, np. na wlewie paliwa, to lejemy, a jak nie przewiduje, to nie widzę sensu lania takiej benzyny, chyba, że ktoś ma za dużo kasy.
Do naszych VT i VTX nie widzę sensu i potrzeby lania E98 czy też E100, ale kto bogatemu zabroni. Szerokości. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Panoramiks - 2016-09-29, 21:55

W ciągu ostatnich lat przeprowadziłem testy spalania benzyny z niemal wszystkich dostępnych stacji paliw w pobliżu mojego miejsca zamieszkania. Testowałem zarówno paliwa z wyższą i niższą liczbą oktanową. Wyniki testu starannie przeanalizowałem i starannie wyciągnąłem wnioski.
Wnioski były następujące:
"Bez względu na rodzaj benzyny jest ona pierońsko droga i wolałbym żeby mój motocykl palił mniej"

Iceman31 - 2016-09-30, 10:52

Panoramiks napisał/a:
W ciągu ostatnich lat przeprowadziłem testy spalania benzyny z niemal wszystkich dostępnych stacji paliw w pobliżu mojego miejsca zamieszkania. Testowałem zarówno paliwa z wyższą i niższą liczbą oktanową. Wyniki testu starannie przeanalizowałem i starannie wyciągnąłem wnioski.
Wnioski były następujące:
"Bez względu na rodzaj benzyny jest ona pierońsko droga i wolałbym żeby mój motocykl palił mniej"


Wiesz, że prowadziłem podobne badania naukowe? ;)
Wyniki badań i wnioski mam dokładnie identyczne ;)

MARQ - 2016-09-30, 11:03

Iceman31 napisał/a:
Panoramiks napisał/a:
W ciągu ostatnich lat przeprowadziłem testy spalania benzyny z niemal wszystkich dostępnych stacji paliw w pobliżu mojego miejsca zamieszkania. Testowałem zarówno paliwa z wyższą i niższą liczbą oktanową. Wyniki testu starannie przeanalizowałem i starannie wyciągnąłem wnioski.
Wnioski były następujące:
"Bez względu na rodzaj benzyny jest ona pierońsko droga i wolałbym żeby mój motocykl palił mniej"


Wiesz, że prowadziłem podobne badania naukowe? ;)
Wyniki badań i wnioski mam dokładnie identyczne ;)


ja wasze wnioski mogę jeszcze uzupełnić...
swoje badania rozszerzyłem w tym sezonie (przy aktywnym udziale forum) o prowadzenie notatek w aplikacji smartfonowej - zarówno dla moto jak i auta.
i z moich dokładnych przeliczeń komputerowych wynika,
niezależnie od pojazdu i lanego do niego paliwa (benzyna czy diesel),
że najlepsze spalanie otrzymuję --- jak zapomnę wpisać poprzedniego tankowania do aplikacji ;)
czuwaj

radekka - 2016-09-30, 13:47

Bardzo podobne wnioski! Zdarzyło mi się zejść ze spalaniem do poziomu 2,4l/100km jak zapomniałem wyzerować licznika po tankowaniu.


[quote="Iceman31"]
Panoramiks napisał/a:

Wnioski były następujące:
"Bez względu na rodzaj benzyny jest ona pierońsko droga i wolałbym żeby mój motocykl palił mniej"


Swoją drogą, zabawne, że takie konkluzje padają w dziale i tak niesamowicie ekonomicznych 125tek :-) Robiąc właśnie kat. A zastanawiam się czy w ogóle będę miał ochotę się przesiadać na coś, co więcej pali ;-)

thommush - 2016-09-30, 13:58

radekka napisał/a:
Robiąc właśnie kat. A zastanawiam się czy w ogóle będę miał ochotę się przesiadać na coś, co więcej pali


Po to robi się kat A, żeby więcej paliło, więcej hałasowało, było cięższe, szybsze i więcej motonga do kochania.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group