To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum SHOC.PL

Opony - wyważanie kół

renegade - 2012-02-11, 23:18

Nie ale Honda nie montuje wynalazków o których trzeba dyskutować przez 3 strony :twisted:
Dziki - 2012-02-17, 10:19

w temacie wyważania to wiadomo- na tym uchwycie z allegro to sobie sprawdzimy czy koło nie obraca się pod własnym ciężarem (czy środek ciężkości jest w osi obrotu)
Maszyna powie czy podczas toczenia nie ma bicia (czy główna oś bezwładności jest w osi obrotu) - o taki efekt nam chodzi gdy jeździmy,

A czy ta wyważarka pokazuje z której strony felgi przykleić ciężarek? Czy przykleja/nabija się zawsze na środku?

renegade - 2012-02-17, 13:07

Zależy co wyważasz i jaką metodą.
Koła samochodowe wyważa się w 99.9% dynamicznie i ciężarki klei/nabija się na rantach felgi.
Felgi motocyklowe są najczęściej za wąskie do wyważania dynamicznego dlatego wyważa się je statycznie więc ciężarek jest na środku.

elmo - 2012-02-18, 08:45

Podepnę się pod temat z zapytaniem, bo też jestem zwolennikiem wyważania dynamicznego.
Czy ma znaczenie rodzaj ciężarków, te nakładane na szprychy są blisko osi obrotu, a naklejane na płaską część felgi są rozstawione szeroko. Wydaje mi się że masy niwelujące niewyważenie umieszczone szeroko mogą być mniejsze od tych na szprychach, które są blisko środka i minimalnie bliżej piasty. Ma to jakieś praktyczne znaczenie oprócz estetyki?

Mam jeszcze drugie pytanie, po założeniu nowej opony na tył była wyważona ciężarkami na szprychy, teraz po 20 tyś km już jest do wymiany a jesienią wjechałem na hamownię i przy schodzeniu na wolne obroty trzęsło całym tyłem, aż sakwy podskakiwały, w czasie jazdy nic nie czuję. Chłopaki z hamowni stwierdzili że koło może być niewycentrowane. Sprawdziłem czujnikiem zegarowym i max bicie to pół milimetra, opona też jest prosta, serwisówka mówi że może być 2 mm. Możliwe jest że po takim przebiegu koło straciło wyważenie? jest to zjawisko normalne czy szukać jeszcze innej przyczyny?

renegade - 2012-02-18, 10:22

Metoda zakładania ciężarka nie ma znaczenia. Ciężarka nabijanego na szprychy nie zgubisz ale za to mało estetycznie wygląda chociaż pewnie nie rzuca się bardzo w oczy), naklejany chromowany wygląda ładniej ale z jego trwałością bywa różnie. Ale powtarzam ostatni raz : dynamicznie wyważa się tylko szerokie felgi bo tylko wtedy ma to sens. Polecam lekturę http://www.sciaga.pl/teks...praca_dyplomowa nie wiem z którego jest roku ale wiele rzeczy tłumaczy

Opona się ściera i nawet po 5 tyś km będzie niewyważona (wystarczy ze 2 razy przyblokować koło). Ale w instrukcji wyczytałem że niewyważenie do 10g jest dopuszczalne, bardzo często miałem przypadki (zaraz po zakupie maszyn jak trenowałem na swoich kołach) że koło (mówię tu o samochodowych) było wyważone na licznikach 00 a po ściągnięciu z maszyny i ponownym założeniu pokazało mi niewyważenie 5 czy 10g, myślałem że z maszyną jest coś nie tak ale później wyczytałem że są to częste przypadki spowodowane tym że koło przy zakładaniu może minimalnie inaczej siąść na stożku wyważarki.

Ogólnie koła po każdym sezonie powinno się wyważać, nawet jak mamy do auta 2 kpl kół to przed założeniem powinno się je dać do wyważenia.

No i podstawowa zasada którą w sezonie jesienno-zimowym połowa zakładów olewa (bo jest kolejka i byle skroić następnego) koło do wyważenia powinno być czyste. A miałem klientów którzy byli zdziwieni że po ściągnięciu koła oczyszczam felgę z błota bo tam gdzie zmieniał do tej pory tego nie robili (wyważali z centymetrową warstwą błota na feldze :-? ). Swoją drogą dziwię się ludziom którzy po zdjęciu kół (mowa o tych co mają 2 kpl) wrzucają je do garażu czy piwnicy bez umycia czy chociaż przetarcia szczotką drucianą. Po 2 latach felga stalowa jest tak pordzewiała jakby miała ze 20 lat.

dzinks - 2012-03-14, 18:31

Dziś Misiek podjechał sabrą wymienić opony i wyważyć. Na tyle dostałem sporą liczbę ciężarków:



Osoba robiąca stwierdziła że nie było problemu z felgą.
Na razie bez szaleństw nie ma problemów z drżeniem kierownicy czy tyłu - przynajmniej Misiek mi to zrelacjonował.

Szukać w tym problemu?

renegade - 2012-03-14, 18:39

doliczyłem się 120 gram jak w ciężarówce :shock:
powinien obrócić oponę na feldze. Opony jakiej marki ?? Były na boku kropki ??
Chyba trafił najcięższym miejscem felgi w najcięższe na oponie.
Ja na swojego tajwana założyłem 30 gram.
Szwagier ma w aucie jedną taką felgę (chyba była spawana), założyłem oponę, koło na ważarkę no i pokazało 85g, stwierdziłem że trzeba obrócić oponę o 180 stopni, zaznaczyłem gdzie był wentyl , obróciłem żeby znaczek był naprzeciwko no i zonk, pokazało 110g :mrgreen:

[ Dodano: 2012-03-14, 18:43 ]
No i jak robi motocykle to mógłby kupić ciężarki na garba. Wiem że są drogie ale nie trzeba kupować całych paczek tylko po 5 czy 10 szt (i tak wyjdzie za taki zestaw 500-1000) ale prawie ich nie widać i wtedy można dać klientowi wybór, klejone w cenie a na gadba doliczyć do koła 10 czy 15 za ciężarek.

dzinks - 2012-03-14, 22:07

renegade napisał/a:
doliczyłem się 120 gram jak w ciężarówce
powinien obrócić oponę na feldze. Opony jakiej marki ?? Były na boku kropki ??


No to mnie zmartwiłeś :-/

Opony Metzelery z końca 2011 roku. Jak mogę rozpoznać kropkę: jest namalowana czy nadlana z gumy?

Było robione w serwisie Suzuki, więc powinni się znać :evil:

Jeśli miałbym reklamować to czy stoją za mną jakieś argumenty?

Todek - 2012-03-14, 22:27

dzinks napisał/a:
Jak mogę rozpoznać kropkę: jest namalowana czy nadlana z gumy?

To takie kółeczko ośrednicy około 1 cm. Jest ono namalowane na oponie. :-D
Zgodnie z zaleceniami serwisówki, opona powinna być zamontowana tak, aby to kółeczko znajdowało się przy zaworze/wentylu/.

renegade - 2012-03-14, 22:59

Ja bym podjechał niech to poprawią. Powinna być kropeczka namalowana żółta bądz pomarańczowa średnicy ok 5mm.
Z montowaniem na wentylu bym się nie spieszył ale nie sprawdzałem nigdy samej felgi z zaworem czy faktycznie w tym miejscu jest najcięższa. Przy najbliższej okazji się zobaczy.

Todek - 2012-03-14, 23:38

Ta kropka to chyba dotyczy opony. :mrgreen:
Cytat:
Nie jest możliwym wyprodukowanie idealnie wyważonej opony. Opona ma swój lekki punkt oznaczany żółtą kropką. Jak by nie było niektórzy producenci oznaczają innym kolorem, aby wprowadzić zamęt.
Jeśli na oponie znajduje się żółta kropka powinna ona być ustawiona na przeciwko zaworu/wentyla (nie po przeciwnej stronie), aby umożliwić łatwe wyważenie koła z użyciem niewielkiej ilości odważników.

Podobnie nie jest możliwym wyprodukowanie idealnie okrągłej opony. Producenci oznaczają wysoki punkt czerwoną kropką.

Co jeśli na oponie znajdują się żółta i czerwona kropka? W takim wypadku żółta powinna być zignorowana i czerwona kropka ustawiona na przeciwko zaworu.

Siwy_Dym - 2012-03-14, 23:39

renegade napisał/a:
Z montowaniem na wentylu bym się nie spieszył ale nie sprawdzałem nigdy samej felgi z zaworem czy faktycznie w tym miejscu jest najcięższa. Przy najbliższej okazji się zobaczy.


Miałem kiedyś "przyjemność" pracować w wulkanizacji przez rok i wtłukli mi do głowy że czerwona kropka ma być przy wentylu, tak jak napisał Todek.
Może teraz inaczej uczą... :mrgreen: :mrgreen:

endrjus - 2012-03-15, 08:22

Siwy_Dym napisał/a:
renegade napisał/a:
Z montowaniem na wentylu bym się nie spieszył ale nie sprawdzałem nigdy samej felgi z zaworem czy faktycznie w tym miejscu jest najcięższa. Przy najbliższej okazji się zobaczy.


Miałem kiedyś "przyjemność" pracować w wulkanizacji przez rok i wtłukli mi do głowy że czerwona kropka ma być przy wentylu, tak jak napisał Todek.
Może teraz inaczej uczą... :mrgreen: :mrgreen:


Zgadzam się, według podręcznikowej zasady kropka powinna być przy wentylu, jednakże w tym roku w moim przypadku los chciał inaczej, koło z oponą ustawioną tak by kropka była przy wentylu domagało się 75g a jak kropka wylądowała po przeciwnej stronie wystarczyło 25g do wyważenia.

Ani opona ani felga osobno na pewno nie są wyważone, dobry mechanik tak ustawi oponę na feldze by do wyważenia użyć jak najmniej ciężarków.

dzinks - 2012-03-15, 10:26

Czerwona kropka jest przy wentylu :-?
adam3911 - 2012-03-15, 11:02

dzinks napisał/a:
Czerwona kropka jest przy wentylu :-?


A nie w damskich kalendarzykach? :shock:
Jak jej brak to wentyle puszczają....



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group