/
|
Przesunięty przez: Globi 2009-03-24, 20:37 |
diagonalne czy radialne |
Autor |
Wiadomość |
robert.xii
Motocykl: vtx 1800 f
Dołączył: 25 Wrz 2007 Posty: 70 Skąd: polandia
|
Wysłany: 2009-03-23, 20:21 diagonalne czy radialne
|
|
|
czesc,
od jakiegos czasu wertuje informacje o oponach: radialne vs. diagonalne.
generalnie wyglada, ze diagonalne sa tansze ale maja same wady
(choc do tej pory tylko takie uzywalem)
radialne z kolei drrrrrrrrrrogie potrafia byc okrutnie.
czy macie jakas wiedze na ten temat?
czy mozna jezdzic z roznymi typami opon jednoczesnie?
czytalem, ze nie powinno sie mieszac. zwlaszcza przod radial a tyl diagonalny.
pozdrawiam
r |
|
|
|
|
Lbzdz
zasadniczo - Kicia
Motocykl: CB600F4 Hornet
Wiek: 44 Dołączył: 24 Cze 2007 Posty: 813 Skąd: Bukowiec (Łódź)
|
Wysłany: 2009-03-23, 20:27
|
|
|
Myślę że nie pojedziesz na tyle ostro aby poczuć różnicę...
Shadowki to nie ścigacze co w łukach robią po 250 km/h, więc kwestia konstrukcji opony nie będzie miała aż tak zasadniczego wpływu |
_________________ Live FREE or DIE !!!
www.horseteam.info |
|
|
|
|
Raptowny
Motocykl: Honda GL 1500 SE
Wiek: 59 Dołączył: 21 Gru 2007 Posty: 434 Skąd: Sosnowiec
|
|
|
|
|
robert.xii
Motocykl: vtx 1800 f
Dołączył: 25 Wrz 2007 Posty: 70 Skąd: polandia
|
Wysłany: 2009-03-24, 18:50
|
|
|
rzucilem moneta
bede mial radial przod i opasanca na tyle
bede testowac co z tego wyniknie. |
|
|
|
|
Karlos87 [Usunięty]
|
Wysłany: 2009-07-24, 00:11
|
|
|
Potrzebuje zmienić stare opony na nowe ale nadal nie wiem co przyodziać,
•czy udzieli ktoś konkretnej odpowiedzi za pytanie zawarte w temacie?
Przeglądałem książki serwisowe i znalazłem tylko rozmiar i nośność, o konstrukcji radialnej i diagonalnej -ani słowa |
Ostatnio zmieniony przez Karlos87 2009-07-24, 16:24, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Mateusz
Prospect
Motocykl: VT 750 C '83
Wiek: 45 Dołączył: 24 Maj 2007 Posty: 3085 Skąd: Jaktorów
|
Wysłany: 2009-07-24, 16:31
|
|
|
W przypadku samochodów:
Opony radialne
To opona, w której nitki warstw kordu sięgają do stopek i ułożone są pod kątem prostym w stosunku do linii środkowej bieżnika i której osnowa jest ograniczona przez praktycznie nierozciągliwe obwodowe opasanie. Opona ta, chociaż droższa w produkcji i podatniejsza na uszkodzenia mechaniczne, zapewnia lepsze prowadzenie samochodu. Duża sztywność bieżnika oraz znaczna elastyczność boków opony radialnej powodują, że bieżnik przylega całą szerokością do nawierzchni przy dużej prędkości jazdy, tak po prostej, jak i w czasie pokonywania zakrętów. Większa sztywność czoła bieżnika zmniejsza opory toczenia, a tym samym ogranicza zużycie paliwa.
Opony diagonalne
To opona, w której nitki warstw kordu sięgają do stopek i ułożone są pod zmiennym kątem, mniejszym od 90 stopni w stosunku do linii środkowej bieżnika. Zaletą opony diagonalnej jest duża odporność na uszkodzenia mechaniczne, cichobieżność, prosta konstrukcja. Jej wadą jest odkształcanie czoła bieżnika podczas poruszania się opony z dużą prędkością na zakrętach, co w efekcie zmniejsza powierzchnię przylegania czoła bieżnika do nawierzchni. Opony diagonalne mają także spore opory toczenia, co zwiększa zużycie paliwa.
To, co w samochodach jest wadą, w motocyklu może być zaletą - fizyka ruchu. Odkształcenia przy zakrętach są jak najbardziej dobrym zjawiskiem dla motocykla. Dlatego nie zakłada się do motocykli opon niskoprofilowych .
Bierz diagonalne i ciesz się jazdą
A tu o oponach motocyklowych
Opony diagonalne to takie, w których warstwy kordu ułożone są na krzyż, czyli pod kątem do osi symetrii opony. Opony opasane mają dodatkową warstwę kordu ułożoną wzdłuż obwodu opony, tuż pod warstwą bieżnika. Ta dodatkowa warstwa wzmacnia oponę, zapobiegając odkształceniom bieżnika powstającym pod wpływem siły odśrodkowej przy dużej prędkości jazdy. Im mniejsze odkształcenia, tym mniejsze tarcie pomiędzy warstwami kordu wewnątrz opony, a co za tym idzie, niższa temperatura i dalej bardziej stabilne zachowanie. Wynika z tego mniejsze zużycie i większa trwałość ogumienia. Opony diagonalne poprzez wielowarstwowe kątowe ułożenie karkasu są twardsze. Dlatego idealnie nadają się do ciężkich motocykli. W najbardziej obciążonych oponach motocykli sportowych używa się opon radialnych, w których nitki kordu ułożone są promieniście. Dodatkowa warstwa kordu opasuje oponę dookoła, tuż pod bieżnikiem. Taka konfiguracja pozwala najskuteczniej przeciwstawić się olbrzymim siłom powstającym podczas szybkiego ruchu motocykla i wynikających z tego obciążeń, a także niebagatelnej sile odśrodkowej. W ekstremalnie obciążonych tylnych oponach przeznaczonych do najszybszych motocykli stosuje się opasanie tzw. kordem monospiralnym JLB (Joint-Less-Belt), na który składa się pojedyncza nić kordu nawinięta niczym nitka na szpulce. Tego typu rozwiązanie znacznie wzmacnia oponę i dzięki niewielkim odkształceniom zmniejsza wewnętrzne tarcie pomiędzy warstwami tkaniny kordu i chroni oponę przed przegrzaniem. Opona taka jest dużo trwalsza i mniej podatna na odkształcenia. |
|
|
|
|
Karlos87 [Usunięty]
|
Wysłany: 2009-07-24, 16:51
|
|
|
Dzięki za informacje Желаю вам приятного дня |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|