/
Forum SHOC.PL


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Brak iskry na przednim garze
Autor Wiadomość
mytek1 

Motocykl: xv 535, vt 1100c '88
Dołączył: 18 Paź 2011
Posty: 109
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2018-05-17, 19:05   

Jak odepniesz moduł to na pinach cewek jest 12V. Do cewki dochodzi przewód, cewka to tylko drut nawinięty na rdzeń, i odchodzi przewód na moduł. Także całą drogę od akumulatora do modułu poprzez czerwony przycisk, cewkę można potraktować jako przewód, także powinieneś zmierzyć napięcie akumulatora w takim przypadku.
_________________
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
 
 
MiSzcz 
Michał


Motocykl: VT750 CS RC50 ABS 2011r.
Wiek: 41
Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 319
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-05-17, 19:11   

Zgodzę się jeśli mierzysz napięcie pomiędzy pinem cewki, a masą. Ale sprawdź włączając woltomierz równolegle na piny samej cewki. Pamiętam ze starych sprzętów z zapłonem na platynkach, że cewka grzała się na zapłonie, bo dostawała cały czas 12V czyli + na jeden i - na drugi pin. Ale oczywiście mogę się mylić i w nowszych zapłonach nie ma "sterowania masą" cewki. Nie jestem mechanikiem samochodowym i wybaczcie jeśli coś poplątałem
Ostatnio zmieniony przez MiSzcz 2018-05-17, 19:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
mytek1 

Motocykl: xv 535, vt 1100c '88
Dołączył: 18 Paź 2011
Posty: 109
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2018-05-17, 19:15   

W module zapewne tranzystor na każdym kanale pracuje w układzie OB lub OE. Układy te posiadają duże wzmocnienie napięciowe dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie tych kilkuset V na cewce. 12V stałego służy do zasilenia konkretnego kanału.
_________________
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
 
 
MiSzcz 
Michał


Motocykl: VT750 CS RC50 ABS 2011r.
Wiek: 41
Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 319
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-05-17, 19:24   

mytek1 napisał/a:
W module zapewne tranzystor na każdym kanale pracuje w układzie OB lub OE. Układy te posiadają duże wzmocnienie napięciowe dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie tych kilkuset V na cewce. 12V stałego służy do zasilenia konkretnego kanału.


Może i masz rację. A może jest tak, że tyrystor służy do rozłączania cewki, a po to jest taki mocny, by nie dostał przebicia w momencie gdy powstaje "pik". Sprawdzić to można w łatwy sposób. Weź cewkę podłącz na stałe z +, a masę zwieraj i rozwieraj. Wtedy sprawdź czy będziesz miał iskrę na świecy ;-)
 
 
 
mytek1 

Motocykl: xv 535, vt 1100c '88
Dołączył: 18 Paź 2011
Posty: 109
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2018-05-17, 19:37   

Pomierzyłem cewki na zapłonie, miernik do dwóch pinów cewki- nie ma nic. W ten sposób mierzy się spadek napięcia, ale musi płynąć prąd w obwodzie i to byłyby setne volta. Cewki zostawiłem zasilone + z aku. Z drugiej strony żarówka 60W i do minusa. Po odpięciu żarówki pojawia się delikatna iskra w przypadku każdej cewki. Zastanawiam się jeszcze czy czasem impulsator nie może dawać za słabego impulsu w kwestii prądu. Tranzystory w module dużo nie potrzebują, ale te kilka mA weźmie każdy. Z 1 prawa Kirchoffa wynika że jeśli jeden kanał weźmie X procent prądu impulsatora to drugiemu pozostanie 1-X.
_________________
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
 
 
MiSzcz 
Michał


Motocykl: VT750 CS RC50 ABS 2011r.
Wiek: 41
Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 319
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-05-17, 19:55   

mytek1 napisał/a:
W ten sposób mierzy się spadek napięcia, ale musi płynąć prąd w obwodzie i to byłyby setne volta.


To akurat wiem, ale tak jak powiedziałem, że kiedyś iskra była wyzwalana właśnie przez rozłączanie masy cewki i dzięki temu powstawała SEM i co za tym idzie wytwarzało się napięcie na wtórnym i iskra na świecy. W takim układzie na zaciskach cewki mogłeś sprawdzić napięcie. Ale jak powiedziałem, to było kiedyś. Tobie udało się wytworzyć małą iskrę, bo podłączyłeś żarówkę, która zabrała część mocy. Gdybyś sterował samą masą, to iskra byłaby znacznie większa...

A co do impulsatora, to nie wydaje mi się by prąd z niego był brany bezpośrednio na kanały. To jest raczej układ, który jest połączony z mikrokonrtrolerem i informuje go o prędkości obrotowej silnika oraz w jakiej pozycji jest aktualnie wał. Bo gdyby tak nie było, to minimalne napięcie z niego nie wynosiłoby 0,7V


Tu przykładowe foto modułu z VT500 ( z tego wszystkiego wyszukałem pierwsze lepsze ;-) )



 
 
 
mytek1 

Motocykl: xv 535, vt 1100c '88
Dołączył: 18 Paź 2011
Posty: 109
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2018-05-17, 20:03   

Nie wiem jak jest zbudowany dokładnie moduł. W układzie OE 0,7V pomiędzy bazą i kolektorem wystarczy aby tranzystor zaczął wzmacniać napięcie C-E. Oczywiście moduł napewno jest bardziej rozbudowany ale to takie gdybanie. I to 0,7V kojarzy mi się ze złączem n-p

Gdyby nie to że w Ostrołęce zbadali moduł i stwierdzili że jest sprawny to on byłby podejrzanym i sprawcą zamieszania. Ale w tym przypadku głównym winowajcą wydaje się impulsator tylko nie mam zielonego pojęcia dlaczego. Ten prąd mi tylko przychodzi do głowy. W sobotę jak będę dzwonił to najwyżej dogadam się że podeślę im moduł i impulsator i niech zobaczą czy jest ok.
_________________
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
 
 
MiSzcz 
Michał


Motocykl: VT750 CS RC50 ABS 2011r.
Wiek: 41
Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 319
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-05-17, 20:14   

mytek1 napisał/a:
W układzie OE 0,7V pomiędzy bazą i kolektorem wystarczy aby tranzystor zaczął wzmacniać napięcie C-E.


Zgadzam się z Tobą, ale zauważ, że wtedy dostawałbyś wzmocnienie w każdym momencie kiedy impulsator daje szpilkę. A tak nie jest, więc musi być jakiś regulator, który dodatkowo bierze pod uwagę prędkość obrotową i dostosowuje do niej punkt zapłonu. Jeśli serwis twierdzi, że moduł ok, ja sądzę, że impulsator również, bo jak by nie działał, to na drugim też byś nie miał iskry, więc pozostaje ktoś, kto się zna bardziej niż ja ;-) Widzę, że ogarniasz sprawy elektroniczne, więc radzę pomierzyć jeszcze raz wszystko na spokojnie i przestrzelić izolacje przewodów w instalacji pierwszego gara. Może podczas większego napięcia mają przebicia?


A z drugiej strony. Jeśli z jednej strony cewki jest + zasilania, to na drugi pin moduł dawałby potencjał kilka razy większy niż + akumulatora?
 
 
 
mytek1 

Motocykl: xv 535, vt 1100c '88
Dołączył: 18 Paź 2011
Posty: 109
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2018-05-17, 20:23   

Jeszcze przychodziło mi do głowy, że może impulsator nie czyta wszystkich wypustów z tarczy. Przerwa powietrzna ustawiona jest na 0,3-0,4. Jutro zrobię jeszcze kilka pomiarów.
Dziwi mnie jeszcze, że jak zapiąłem pod ten moduł impulsator z drugiego motocykla, który daje 1V mniejszą amplitudę impulsu, to na żadnym cylindrze nie było iskry
_________________
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
 
 
MiSzcz 
Michał


Motocykl: VT750 CS RC50 ABS 2011r.
Wiek: 41
Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 319
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-05-17, 20:31   

Może spróbować uzyskać większą prędkość obrotową na impulsatorze i wtedy te "wypadające" szpilki miałyby mniejsze znaczenie i wtedy raz na jakiś czas pojawiłaby się iskra na pierwszym? Ale to już gdybanie...

mytek1 napisał/a:
Dziwi mnie jeszcze, że jak zapiąłem pod ten moduł impulsator z drugiego motocykla, który daje 1V mniejszą amplitudę impulsu, to na żadnym cylindrze nie było iskry


Może ten impulsator miał większą szerokość impulsu i wtedy pierwszy pokrywałby się z kolejnym, bo nie byłoby zbocza opadającego.

A może zrób na testy ten generatorek na 555, tylko oczywiście regulowany i może jakoś uda Ci się uzyskać testowe uruchomienie pierwszego gara... Na jakiejś Atmedze lub innym uC możnaby zbudować układzik, który sypałby regulowanymi szpilkami w różnych odstępach, ale sądzę, że na 555 też powinien coś wzbudzić.
 
 
 
mytek1 

Motocykl: xv 535, vt 1100c '88
Dołączył: 18 Paź 2011
Posty: 109
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2018-05-17, 20:42   

Podpìąłem impulsator siedzący w silniku vt1100 z 88.
_________________
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
 
 
MiSzcz 
Michał


Motocykl: VT750 CS RC50 ABS 2011r.
Wiek: 41
Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 319
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-05-17, 20:47   

A tam w tym modelu nie ma czasami 2 szt?
 
 
 
mytek1 

Motocykl: xv 535, vt 1100c '88
Dołączył: 18 Paź 2011
Posty: 109
Skąd: okolice Rzeszowa
Wysłany: 2018-05-17, 20:49   

Są dwie szt., ale tylko jeden podpiąłem z czystej ciekawości, tylko nie kojarzę jak tam tarcza/krzywka wygląda.

Spojrzałem na schematy i tarcze impulsatora są inne, zatem mogło nie być iskry.

Pytanie czy same impulsatory są takie same?
_________________
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
 
 
MiSzcz 
Michał


Motocykl: VT750 CS RC50 ABS 2011r.
Wiek: 41
Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 319
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2018-05-17, 21:19   

mytek1 napisał/a:
Pytanie czy same impulsatory są takie same?


Tego Ci nie powiem. Też spojrzałem w instrukcje i jednak się myliłem poniekąd. Faktycznie nie ma stałego przejścia z cewki na masę przez moduł, a jedynie w momencie kiedy pojawić się ma iskra, wtedy moduł zwiera na tę chwilę cewkę do masy. I teraz nasunęła mi się myśl. A jak odłączysz z cewki przewody pierwotnego, to na jednym masz + ( oczywiście po zapłonie) a na drugim jest jakiś stan? chodzi mi o to czy jest stan wysokiej impedancji czy może występuje jakieś napięcie? Bo wiemy już, że do masy nie ma przejścia.

Edit:

CZytałem co wypinałeś na początku. A sprawdziłeś diody (może to jest w postaci mostka? ) Od położenia neutrala i stopki bocznej?
 
 
 
AMarek 

Motocykl: Vt 500 C 85r.
Wiek: 67
Dołączył: 17 Mar 2016
Posty: 253
Skąd: Słupsk
Wysłany: 2018-05-17, 22:46   

Jak jest jeden impulsator i jest iskra na jednym cylindrze to impulsator jet sprawny. Iskra powstaje w momencie przerwania przepływu prądu w cewce czyli wyłączenia tranzystora. W takich układach nie stosuje się tyrystorów bo nie wyłączają prądu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja forum PDA/GSM