/
Forum SHOC.PL


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa i oznaczenia opon motocyklowych
Autor Wiadomość
kracek 
Krzysio


Motocykl: GTR 1400
Wiek: 57
Dołączył: 02 Lip 2011
Posty: 733
Skąd: Głowno
Wysłany: 2012-02-20, 19:13   Budowa i oznaczenia opon motocyklowych

Wstyd przyznać, ale po dopiero po zakończeniu mojego pierwszego sezonu zacząłem się zastanawiać czy w moim moto są dętki czy ich nie ma i jak odczytać oznaczenia na oponach.
Na naszym forum nie pytałem (i nie znalazłem) bo było mi najnormalniej w świecie głupio, ale myślę że mamy tylu nowych użytkowników w różnym wieku i z różną wiedzą na ten temat, że nie zaszkodzi podzielić się tym co znalazłem w sieci.
Myślę że przyda się ta informacja niejednemu użytkownikowi naszych hanek i nie tylko. ;-)


Budowa i oznaczenia opon motocyklowych
Jakie są najważniejsze elementy opony motocyklowej?
§ Szkielet, zwany karkasem lub osnową.
§ Osnową jest specjalna, bardzo wytrzymała tkanina, której zadaniem jest nadanie oponie odpowiedniego kształtu i zbieranie odkształceń czy obciążeń.
§ Bieżnik, który odpowiada za właściwości trakcyjne motocykla oraz odprowadzanie wody, piasku i innych zanieczyszczeń.
§ Ścianki boczne, będące najcieńszym elementem, który cechuje się bardzo dużo odpornością na odkształcenia.


Jaki jest podział opon motocyklowych pod względem budowy?

§ Opony diagonalne.
§ Opony diagonalne opasane.
§ Opony radialne.

Opona diagonalna
§ Nitki jej kordu ułożone są pod kątem mniejszym, niż kąt prosty w stosunku do linii bieżnika.
§ Jest to opona o prostej budowie i dużej odporności na czynniki zewnętrzne, dzięki czemu świetnie sprawdza się na bezdrożach.
§ Konstrukcja opony diagonalnej pozwala na poruszanie się z prędkością maksymalną 240 km/h.
§ Bardzo często spotykana w motocyklach typu Chopper, Cruiser, Enduro.

Opona diagonalna z opasaniem
§ Jej dodatkowa warstwa kordu wzmacnia oponę i zapewnia mniejsze odkształcenia oraz niższą temperaturę pracy.
§ Im mniejsze odkształcenia, tym mniejsze tarcie w strukturze a co za tym idzie mniejsza temperatura pracy i większa stabilność.

Opona radialna
§ Nitki kordu w konstrukcji opony radialnej ułożone są promieniście.
§ Dla stabilności opasana jest ona dookoła dodatkową warstwą kordu zaraz pod bieżnikiem.
§ Tak zaprojektowana opona nadaje się idealnie do użytku w najszybszych, ciężkich motocyklach.
§ Dzięki dodatkowemu opasaniu, zmniejsza się tarcie wewnątrz konstrukcji opony a zarazem ogumienie to staje się bardziej odporne na wzrost temperatury oraz niesamowitą siłę odśrodkową, towarzyszącą bardzo szybkiej jeździe.
§ Sposób jej wykonania wspaniale nadaje się do użytkowania przez właścicieli szybszych maszyn.

Oznaczenia na oponach motocyklowych
Na dzisiejszych oponach znajdujemy wiele szyfrowanych informacji, które maja ogromne znaczenie i bardzo wiele mówią nam o rozmiarze opony, jej wieku, miejscu produkcji czy rodzaju konstrukcji.

Na przykład:

Oznaczenie powyżej dotyczy opon motocyklowych diagonalnych. Poznać to można po zastosowaniu myślnika pomiędzy szerokością i średnicą opony. Jeśli zamiast myślnika pojawia się literka B, mamy do czynienia z oponami diagonalnymi z opasaniem, jeśli literka R – są to opony o budowie radialnej.
Na rynku funkcjonuje jeszcze jeden rodzaj opisywania rozmiarów opon: np. 2,25 – 16, gdzie szerokość i średnicę opony podaje się w calach.

Rozbierając oznaczenie rozmiaru opony na składniki pierwsze mamy (na przykładzie 170/80-15)
170- szerokość opony w mm
80- wysokość opony w % gdzie w danym przypadku szerokość opony wynosi 80% ze 170mm czyli niecałe 140mm)
15- średnica obręczy w calach

Idąc dalej oznaczenia na oponach (różne rodzaje karkasu) wyglądają następująco:
110/90-19 opona diagonalna najczęściej stosowana w motocyklach turystycznych
100/100B19 opona diagonalna z opasaniem stosowana w motocyklach enduro/cross
120/80R17 opona radialna występuje głównie w motocyklach sportowych
130/70ZR16 (nas raczej nie dotyczy :mrgreen: ) opona radialna dla której index nośności podawany jest dla prędkości 240km/h

Oznaczenie w calach 3.00-18 można czytać jako 3.00/100-18 albo 3x25,4 co daje 76,2 czyli szukając zamiennika opony możemy założyć oponę o oznaczeniu metrycznym 80/100-18
Można użyć tabelki poniżej



Jak odczytać datę produkcji opony?
Bardzo ważną informację znajdujemy po skrócie DOT (Departament of Transportation). Dotyczy ona miejsca produkcji oraz jakże istotnej daty produkcji.
Na przykład: DOT EB V3 BRD 2305 gdzie cztery ostatnie cyfry mówią nam, że opona została wyprodukowana w 23 tygodniu roku 2005.

Dot 3 cyfrowy oznacza oponę wyprodukowaną przed rokiem 2000
np DOT218 oznacza oponę wyprodukowaną w 21 tygodniu 1998 roku



Małe dodatki:

,,-'' opona diagonalna
,,B'' opona diagonalna z opasaniem
,,R'' opona radialna
,,TT'' TUBE TYPE - opona dętkowa
,,TL'' TUBELESS - opona bezdętkowa
,,M/C'' opona tylko do motocykli
,,A'' opona w wersji specjalnej
,,NHS'' NOT FOR HIGWAY SERVICE - opona na tor bez homologacji drogowej
,,RF'' (relnforced) - opona wzmacniana
,,Rear'' opona przeznaczona na tył
,,Front'' opona przeznaczona na przód
"WW" - opona z białym bokiem
"OWL" - białe napisy

Indeks prędkości:
J - do 100 km/h
K - do 110 km/h
L - do 120 km/h
M - do 130 km/h
N - do 140 km/h
P - do 150 km/h
Q - do 160 km/h
R - do 170 km/h
S - do 180 km/h
T - do 190 km/h
H - do 210 km/h
V - do 240 km/h - należy zmniejszyć obciążenie o 3% co 10km/h w zakresie od 210 do 240km/h.
W - do 270 km/h - należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 240 do 270km/h.
Y - do 300 km/h - należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 270 do 300km/h.
VR - powyżej 210 km/h
ZR - powyżej 240 km/h

Indeks nośności:
50 - 190 kg / na oponę

51 – 195 kg / na oponę

52 – 200 kg / na oponę

53 – 206 kg / na oponę

54 – 212 kg / na oponę

55 – 218 kg / na oponę

56 – 224 kg / na oponę

57 – 230 kg / na oponę

58 – 236 kg / na oponę

59 – 243 kg / na oponę

60 – 250 kg / na oponę

61 – 257 kg / na oponę

62 - 265 kg / na oponę

63 - 272 kg / na oponę

64 - 280 kg / na oponę

65 - 290 kg / na oponę

66 - 300 kg / na oponę

67 - 307 kg / na oponę

68 - 315 kg / na oponę

69 - 325 kg / na oponę

70 - 335 kg / na oponę

71 - 345 kg / na oponę

72 - 355 kg / na oponę

73 - 365 kg / na oponę

74 - 375 kg / na oponę

75 - 387 kg / na oponę

76 - 400 kg / na oponę

77 - 412 kg / na oponę

78 - 425 kg / na oponę

79 - 437 kg / na oponę
tu już kolegę trochę poniosło ponieważ dalsze oznaczenia dotyczą opon samochodowych a powyżej 94 wchodzimy głównie w ciężarowe :mrgreen:
80 - 450 kg / na oponę

81 - 462 kg / na oponę

82 - 475 kg / na oponę

83 - 487 kg / na oponę

84 - 500 kg / na oponę

85 - 515 kg / na oponę

86 - 530 kg / na oponę

87 - 545 kg / na oponę

88 - 560 kg / na oponę

89 - 580 kg / na oponę

90 - 600 kg / na oponę

91 - 615 kg / na oponę

92 - 630 kg / na oponę

93 - 650 kg / na oponę

94 - 670 kg / na oponę

95 - 690 kg / na oponę

96 - 710 kg / na oponę

97 - 730 kg / na oponę

98 - 750 kg / na oponę

99 - 775 kg / na oponę

100 - 800 kg / na oponę

101 - 825 kg / na oponę

102 - 850 kg / na oponę

103 - 875 kg / na oponę

104 - 900 kg / na oponę

105 - 925 kg / na oponę

106 - 950 kg / na oponę

107 - 975 kg / na oponę

108 - 1000 kg / na oponę

109 - 1030 kg / na oponę

110 - 1060 kg / na oponę

111 - 1090 kg / na oponę

112 - 1120 kg / na oponę

113 - 1150 kg / na oponę

114 - 1180 kg / na oponę

115 - 1215 kg / na oponę

116 - 1250 kg / na oponę

117 - 1285 kg / na oponę

118 - 1320 kg / na oponę

119 - 1360 kg / na oponę

120 - 1400 kg / na oponę

121 - 1450 kg / na oponę

122 - 1500 kg / na oponę

123 - 1550 kg / na oponę

124 - 1600 kg / na oponę

125 - 1650 kg / na oponę

126 - 1700 kg / na oponę

Tabelka z indexami opon motocuklowych


Producenci opon zamieszczają na oponach również informacje dotyczące ich poprawnego zamontowania na feldze. Mimo iż produkcja opon jest w obecnych czasach skomplikowanym ciągiem produkcyjnym, opony nie są pozbawione wad. Opony nie są idealnie wyważone i nie są idealnym okręgiem. Bridgestone używa następujących oznaczeń[8]:

Żółta kropka na brzegu profilu (wg Bridgestona) oznacza miejsce, w którym opona jest najlżejsza. Opona powinna zostać zamontowana w ten sposób, aby najcięższe miejsce felgi (zwykle okolica wentyla) znajdowało się przy żółtej kropce. Umożliwia to minimalizację ilości ciężarków do wyważania koła.
Czerwona kropka na brzegu profilu (wg Bridgestona) oznacza miejsce, w którym opona ma największą wysokość profilu.
Różni producenci używają różnych oznaczeń. Kolory użyte przez Bridgestona u innych producentów mogą oznaczać co innego



Jak mi się jeszcze przypomną jakieś informacje warte zamieszczenia będę uzupełniał.
Jeśli chcecie żeby jeszcze uzupełnić o jakąś informację piszcie to uzupełnię.
Pozdrawiam mod Renek :mrgreen:


Artykuł uzupełniający wiedzę
http://motogumy.pl/Opony_...bezdetkowe.aspx

Pozdrawiam Renek
_________________
Baba z Hondy, koniom lżej.

http://velkracek.blogspot.com
Ostatnio zmieniony przez renegade 2014-05-05, 20:32, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Wersja forum PDA/GSM