Termostat, chłodnica, wentylator, czujnik
Odpowiedz do tematu

: Termostat, chłodnica, wentylator, czujnik
Witam

Chciałbym się z wami podzielić moimi spostrzeżeniami dotyczącymi chłodzenia w VT 1100. U mnie niestety zaczęło się od częstej pracy wentylatora chłodnicy. Coś mnie podkusiło, żeby raz na zawsze rozwiązać problem chłodzenia w mojej Hance. Zdjąłem chłodnice i stwierdziłem, że jest strasznie zakamieniona wiec odkamieniacz i heja :) po kilku zabiegach zrobiło się sitko:( rdzeń chłodnicy trzymał się na brudzie i kamieniu). Brałem pod uwagę różne warianty typu używka, nowa, regenerowana. Wybór padł na regenerowaną koszt około 350 zł. Od jakiegoś czasu mam nowy miedziany rdzeń (nie aluminiowy - taki próbowali mi wcisnąć w zakładzie) a więc chłodnica wreszcie żyje. W międzyczasie posypał się czujnik temperatury cieczy więc kupiłem nowy.
Następnie zdjąłem obudowę termostatu i stwierdziłem, że w otworze śruby odpowietrzającej układ jest miejsce na drugi czujnik, który mógłbym podłączyć do wskaźnika (zawsze mnie denerwował fakt braku wskaźnika w moto, nie kumam dlaczego go wywalili). Uciąłem około 9 mm obudowy, w którą wkręcana jest śruba odpowietrzająca. Trzeba wywiercić otwór pod gwintownik 1/8 27NPT (27 zwojów na cal, jest to gwintownik stożkowy).Wiercenie tylko i wyłącznie na wiertarce stołowej wiertłami co 0,25)Wierciłem około 15 minut bardzo wolno bez pośpiechu. Później to już z górki montaż obu czujników w obudowie. Wymieniłem także termostat oczywiście - nie oryginalny (jeszcze nie upadłem na głowę żeby kupować oryginalny) firmy WAHLER temperatura otwarcia 82 c. Mój stary niestety otwierał się przy prawie 90 c. Pasuje idealnie (przeprowadziłem próby również z otwartym termostatem, mieści się beż żadnego problemu.
Skoro odświeżamy układ chłodzenia to pod młotek poszedł także czujnik wentylatora. Ja zamontowałem z temperaturą otwarcia 95 c. firmy EPS. Pochodzi od samochodu Subaru. Cały układ sprawdzono pod względem szczelności i wydajności chłodzenia. Powiem wam, że moja Hanka odżyła, jest w niej drugie życie - dzięki chłodnicy, termostatowi i nowemu czujnikowi/włącznikowi wentylatora. Montaż wskaźnika to jedynie dodatek ale w mojej ocenie bardzo pomocny, przez cały czas kontroluje temperaturę silnika.
Taka mała dygresja - fabryczny włącznik wentylatora otwiera się przy 100 c według mnie jest to za duża temperatura dlaczego ? Dlatego, że czujnik wentylatora jest umieszczony na dole chłodnicy, po pomiarach termometrem stwierdziłem, że temp cieczy przy wejściu do chłodnicy( jest to chwilowa temp silnika) jest o 7-10 c wyższa niż temperatura na dole chłodnicy a więc reasumując włącznik wentylatora 100 c włącza go tak naprawdę przy 107-110 c. Moim zdaniem jest to trochę za dużo. W tej chwili cały układ pracuje bez żadnych zastrzeżeń. Czytałem wiele postów dotyczących dopasowania czujników i termostatów. Niestety większość z nich nie pasowała głównie średnicą kołnierza.
Dobrane - czujnik/włącznik wentylatora i termostat ww. wymienione pasują idealnie. Zamieszczam kilka zdjęć z postępu prac. Opis oczywiście w dużym skrócie.
1. http://zmniejszacz.pl/zdj...85_DSC_0001.JPG
2. http://zmniejszacz.pl/zdj...94_DSC_0011.JPG
3. http://zmniejszacz.pl/zdj...11_DSC_0022.JPG
4. http://zmniejszacz.pl/zdj...37_DSC_0032.JPG
5. http://zmniejszacz.pl/zdj...59_DSC_0035.JPG
6. http://zmniejszacz.pl/zdj...63_DSC_0050.JPG
7. http://zmniejszacz.pl/zdj...81_DSC_0056.JPG
8. http://zmniejszacz.pl/zdj...17_DSC_0024.JPG
9.http://zmniejszacz.pl/zdjecie/238/2137659_DSC_0035.JPG

Ostatnio zmieniony przez gregor 2016-06-24, 12:45, w całości zmieniany 2 razy
:
Super. Fajny mod :-) A i spostrzeżenia się przydadzą.
Jedno mnie zastanawia. Nie wiem na czym to polega - "rdzeń chłodnicy" miedziany. Wydaje mi się, że chłodnica jest aluminiowa. Jeżeli tak - to nie można łączyć miedzi z aluminium (na tym akurat się znam), bo wtedy na połączeniu tych metali dochodzi do korozji elektrochemicznej (szczególnie aluminium) z powodu różnych właściwości elektrycznych tych metali (tworzy się ogniwo).

:
Rafał masz rację dot. "korozji" Małe sprostowanie, chodziło o wykonanie całej chłodnicy z aluminium a nie łączenie aluminium z miedzią bądź mosiądzem. W starszych rocznikach shadowek zbiorniki chłodnicy są z mosiądzu a rdzeń z miedzi. Ja wybrałem wariant wymiany rdzenia, ponieważ miedź lepiej oddaje ciepło.

Ostatnio zmieniony przez gregor 2015-03-29, 21:10, w całości zmieniany 1 raz
:
No to masz wypas - miedz i mosiądz lepszy :-)

Java 350 TS --> Honda VT 1100 C2 Sabre -- > Honda ST 1300 Pan European :-)
:
Tylko musze uważać na postojach :lol: wiadomo miedź i mosiądz w cenie na skupach złomu :chytrusek:

:
teraz możesz zacieru nalać, a na postoju będzie z czego upuścić do kielicha :toast: tylko uważaj żeby nie zagotować bo wybuchnie :mrgreen:

:
Podaj nr tego termostatu! Dzięki

Shadow mój to jest to..Kocham Go...
:
Nr termostatu TH 5075.82

:
gregor, Witaj Gregor...mam prośbę...czy mógłbys podać nr tego czujnika wentylatora...dzięki

Shadow mój to jest to..Kocham Go...
:
Witam
Otwórz zdjęcie oznaczone symbolem 0056 w pierwszym poście. Na opakowaniu jest symbol włącznika.

:
gregor, Dziekuję Ci bardzo.....miłego wieczoru...pozdr.....

Shadow mój to jest to..Kocham Go...
: wentylator
koledzy odgrzewam kotleta bo mam problem z moim moto, otóż odkąd mam moto załączał mi się cały czas podczas jazdy załączać wentylator np. jechałem sobie około 80-90 km/h a wentylator załączał się i wyłączał powiedzmy 5 sekund chodził, później na 5 sekund się wyłączał i za 5 sekund znów chodził i tak w kółko mechanior zmienił mi czujnik ten w chłodnicy i.... wentylator teraz chodzi praktycznie cały czas jak motor stoi na wolnych obrotach wentylator załącza się i wyłącza raz po raz a jak zacznę jechać to chodzi cały czas. Motor ma przejechane na dzień dzisiejszy 17 tys mil , kontrolka od przegrzania nie świeci po zgaszeniu nic nie gotuje nic nie bulgocze w silniku... co może być przyczyną , że tak często sie załącza wichura

:
może przewód ci masę łapie gdzieś po drodze i załacza poza czujnikiem przejrzyj kable od wichury

:
Mam nadzieje ze mechanik nie zamontował czujnika od Poloneza:)
Jak radzi kolega sprawdź przewody od wentylatora i czujnika. Jeżeli nie będzie usterki w okablowaniu to jedyne co może powodować takie objawy to zbyt mała różnica pomiędzy temperaturami otwarcia termostatu i czujnika włącznika wentylatora. Był już gdzieś post na temat temperatury.
Np. termostat otwiera się w tem. 87 stopni C. Zakres czujnika wentylatora 85 stopni C włączenie , wyłączenie 80 stopni C. Przy takiej konfiguracji wentylator będzie pracował non stop. Musisz sprawdzić zakres różnic temperatur pomiędzy czujnikiem i termostatem. Każdy termostat posiada wybitą na kołnierzu temperaturę otwarcia całkowitego, również na czujniku są oznaczenia. Temperatura włączenia wentylatora musi być wyższa od temperatury otwarcia całkowitego termostatu(oczywiście w granicach rozsądku i logiki). Wyjęcie termostatu to nie jest jakaś duża filozofia.

PS. właśnie z powodu takich problemów zamontowałem zegar temperatury. Po zamontowaniu skończyły się wątpliwości, czy się przegrzewa czy nie, czy aby na pewno działa fabryczny czujnik temperatury.Polecam wszystkim założenie ale nie polecam kupna tych najtańszych zegarów.

:
Gregor...dzieki za pomoc...wymieniłem czujnik i termostat...jest baja bongo...dzięki

Shadow mój to jest to..Kocham Go...
Odpowiedz do tematu
Skocz do:  

Pełna wersja forum
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group