To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum SHOC.PL

VT 700/750/800 - LIGHTBARY - czyli dodatkowe lampy przednie.

Górall - 2014-03-06, 08:26

Koledzy mam przed sobą "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia"
Dla formalności punkt dotyczący "Świateł do jazdy dziennej" nie odnosi się do motocykli, niema go w rubryce motocykle, coś takiego w przypadku motocykla nie istnieje :lol:
W KODEKSIE DROGOWYM nie jest tak jak się niektórym wydaje, że jeżeli coś nie jest zabronione to jest dozwolone. Bo inwencja twórcza motocyklisty nie ma granic, a ustawodawca nie nadążyłby z nowelizacjami.

Odpowiem krótko;
- PODCZAS WYKONYWANIA UBIEGŁOROCZNEGO PRZEGLĄDU TECHNICZNEGO ZOSTAŁEM UŚWIADOMIONY PRZEZ WIADOMĄ, KOMPETENTNĄ OSOBĘ O ZAMONTOWANYCH LIGHTBARACH.
NABYTĄ WIEDZĘ SKONFRONTOWAŁEM Z BRATEM KOLEGI KTÓRY PRACUJE w INSP.TRANS.DROG. ORAZ ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY W SPRAWIE WARUNKÓW TECHNICZNYCH POJAZDÓW.
- O TYLE JESTEM MĄDRZEJSZY.

Przejdźmy do konkretów, ja wskazałem punkt w załączniku nr.6 poz.262 rozporządzenia w przepisach szczegółowych, mówiący o wyposażeniu motocykla w światła przednie. Teraz koledzy którzy twierdzą że jest inaczej niech się wypowiedzą na jakiej podstawie tak twierdzą :?: :?: :?: .

Nie będę dalej nic udowadniał, ponieważ widzę że dalsza polemika nie ma sensu.
Jestem także w posiadaniu odpowiedniego rozporządzenia w formie PDF, i mogę go wam udostępnić w każdej chwili. Zainteresowanych proszę o adres email na priv.
:thx:

Wojtek - 2014-03-06, 09:48

Górall napisał/a:
Teraz koledzy którzy twierdzą że jest inaczej niech się wypowiedzą


Górall napisał/a:
dalsza polemika nie ma sensu


Jedno nie wyklucza drugiego? :-P :-)8 :twisted:
(mój wpis proszę traktować jako próbę rozluźnienia napięcia, które w postach niektórych dostrzegam) 8-)

Asgalt - 2014-03-06, 10:57

ciachu napisał/a:
Jednym słowem po co problemy - ściągajmy lightbary :mrgreen:

Wręcz przeciwnie - zakładajmy ale zgodne z przepisami i faktycznie wspomagające jazdę.

[ Dodano: 2014-03-06, 12:55 ]
Górall - mam wrażenie, że rozmawiamy dwoma językami o tym samym. Piszesz, że chcesz "ruszyć" inicjatywę obywatelską na rzecz poprawy bezpieczeństwa nas - motocyklistów (a przy okazji także pozostałych użytkowników dróg, bo jedno wynika z drugiego) i chwała Ci za to.

Tylko zastanówmy się, co nam do tego bezpieczeństwa jest naprawdę potrzebne? Odwołujesz się do właściwego rozporządzenia (dokładnie i w pełnym brzmieniu jest to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.) wydanym na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

To rozporządzenie, na chwilę obecną, umożliwia nam posiadanie dwóch świateł mijania, dwóch świateł drogowych i dwóch pozycyjnych czyli, de facto, dwóch lamp zespolonych. Umożliwia, gdyż, jak wiesz, stoi tam napisane "1 lub 2", czyli do wyboru posiadacza motocykla. Czy to nie wystarczająca ilość? Moim zdaniem tak, gdyż jeszcze większa liczba lamp (świateł) będzie po prostu oślepiać. W konsekwencji miast podnieść bezpieczeństwo nasze i innych zaczniemy, paradoksalnie, zagrażać. Takie jest, akurat, moje zdanie. Masz, oczywiście, prawo do swojego ale ja do mojego też... 8-)

Także halogeny (światła przeciwmgielne) są dopuszczalne w liczbie 1 lub 2. I tę rolę winny, według mojej oceny, spełniać lightbary, ze względu na charakterystykę wiązki światła, świecącej szeroko, także po obszarze pobocza, co daje logiczne uzupełnienie obszaru oświetlanego przez światła mijania lub drogowe.

Natomiast uważam, że sporym brakiem (lub błędem, jak kto woli) jest brak możliwości montowania świateł dziennych na motocyklach i obrysowych (szczególnie w maszynach wyposażonych w dodatkowe elementy boczne).

Kolejny paradoks obecnego stanu prawnego - motocykl trójkołowy może mieć 2 lub 4 światła pozycyjne, a dla zwykłego rozporządzenie nie przewiduje ich w ogóle. Dlaczego? Czy tu nie powinniśmy też żądać zmian? Na postoju też powinniśmy mieć prawo do bezpiecznego oświetlenia, bo światła awaryjne (o dziwo dopuszczalne) ma tylko niewielki procent motocykli.

Tak się składa, że miałem do czynienia z tzw. "procesami legislacyjnymi" i wiem, jak one przebiegają. Mogę Cię zapewnić, że jeśli wystąpimy o trzecie światła mijania i drogowe, to na "dzień dobry" rzuci się nam do gardła Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a w sukurs przyjdą mu Ministerstwo Infrastruktury (ITD jest za małe i nikt ich nie będzie pytał), suchej nitki nie zostawią na tym Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wraz z podmiotami, które co do zasady konsultują projekty wszelkich zmian w PoRD. A przy ich negatywnych opiniach nie licz, że projekt przejdzie pozytywnie przez Rządowe Centrum Legislacji czy Biuro Analiz Sejmowych.

Uważam, że powinniśmy się upomnieć, jak najbardziej ale właśnie o postojówki, obrysówki, światła dzienne czy np. żarówki LED, o których ktoś tu pisał. A może warto zastanowić się nad wprowadzeniem normy generalnej umożliwiającej motocyklom korzystanie z BUS-pasów, a nie tylko w tych miastach, które raczyły na bazie przepisów lokalnych dać taką możliwość? A może jeszcze coś, co w ogóle nie przyszło mi do głowy?

Tylko obawiam się, że sama inicjatywa obywatelska, to jeszcze mało. Musielibyśmy złapać kontakt właśnie z KRBRD i innymi instytucjami i stowarzyszeniami BRD, przedłożyć im temat, wytłumaczyć, o co nam chodzi i dopiero mając ich poparcie (bo zakładam, że dla sensownych i faktycznie mających wpływ na bezpieczeństwo pomysłów poparcie się znajdzie) iść dalej, aż do zwycięstwa :mrgreen:

I jeszcze jedno - niepotrzebnie traktujesz zdanie odrębne, jako atak na siebie. Od samego początku nie miałem takiego zamiaru i przykro mi, że tak to odebrałeś.

Górall - 2014-03-07, 11:15

... i o taką merytoryczną dyskusje mi chodziło od samego początku :thx: .

Przechodząc do meritum, chodziło mi o to aby uświadomić wielu motocyklistom że jazda motocyklem wyposażonym w dodatkowe światła czyli tzw. lightbary, jest niedozwolona w świetle prawa.

Wszystkie wypowiedzi twierdzące że jest inaczej są nadinterpretacją przepisów, albo po prostu dorabianiem ideologi :-/ .
Dlatego uważałem i uważam że powinniśmy coś z tym zrobić, najlepiej podjąć próbę zalegalizowania.

W wielu krajach takie światła są dopuszczalne, ponieważ bez wątpienia przyczyniają się do tego, że motocykliści są dzięki nim bardziej zauważalni i widoczni na drodze i co za tym idzie podnosi to bezpieczeństwo na drodze.

Piszę to nie tylko jako motocyklista ale i kierowca samochodu który pokonuje wiele kilometrów.
Z doświadczenia wiem że moto uzbrojone w tzw. lightbary jest szybciej zauważalne w lusterkach samochodów. I żeby było jasne jestem przeciwnikiem wykorzystywania lightbarów jako reflektory dalekosiężne :koso: bo takie światła w rękach nieodpowiedzialnych motocyklistów mogą przynieść skutek odwrotny.

Nagminne są przypadki a nawet wypadki że motocykl nie został w porę zauważony na drodze albo zbyt późno, bardzo często tylko z tego powodu, że nie został zauważony bo był SŁABO WIDOCZNY.
Dodatkowe światła doposażone w LEDY na pewno pomogą zwiększyć bezpieczeństwo, można by je nazwać obrysowymi lub światłami do jazdy dziennej albo jeszcze inaczej - nie halogeny.
Dodam na marginesie że takie światła bez wątpienia dodają uroku wielu chopper-Cruiserom. :ride:

Asgalt - 2014-03-07, 11:37

Górall napisał/a:
... i o taką merytoryczną dyskusje mi chodziło od samego początku :thx: .

:toast: :-)8

[ Dodano: 2014-03-07, 12:33 ]
Górall napisał/a:
Przechodząc do meritum, chodziło mi o to aby uświadomić wielu motocyklistom że jazda motocyklem wyposażonym w dodatkowe światła czyli tzw. lightbary, jest niedozwolona w świetle prawa.

Wszystkie wypowiedzi twierdzące że jest inaczej są nadinterpretacją przepisów, albo po prostu dorabianiem ideologi :-/ .
Dlatego uważałem i uważam że powinniśmy coś z tym zrobić, najlepiej podjąć próbę zalegalizowania.

Nie do końca jest tak, jak piszesz. Zgodnie z wałkowanym przez nas rozporządzeniem, w motocyklu dopuszczalne są światła przeciwmgielne w liczbie 1 lub 2. I teraz tak - jeżeli posiadasz lightbary z kloszami dedykowanymi dla lamp przeciwmgielnych, czyli z oznaczeniem HB (dla żarówek halogenowych) lub BB (dla żarówek zwykłych, choć nie wiem, czy ktoś jeszcze używa żarówek na zwykłym włóknie do lamp przeciwmgielnych), to posiadasz w pełni legalne i zgodne z wszystkimi polskimi przepisami oświetlenie motocykla. Dodam, że jest to bardzo potrzebne oświetlenie, bo jeździmy przecież w różnych warunkach, a i pobocze warto widzieć.

Owszem, nie możemy legalnie używać lightbarów, jako dodatkowych świateł mijania lub drogowych, bo w tym momencie przekraczamy dopuszczalną ich liczbę (1 lub 2, a z lightbarami robią się 3). Tylko ja zastanawiam się, które światła są potrzebniejsze? Dodatkowe mijania lub drogowe? OK ale jesli ktoś uważa, że podstawowa lampa to za mało, to i tak, zgodnie z przepisami może sobie dołożyć drugą (jak to będzie wyglądało z estetycznego punktu widzenia to inna sprawa).

W handlu dostępne są ligtbary i "lightbary". Te pierwsze, to własnie lampy przeciwmgielne z wszelkimi dopuszczeniami, certyfikatami, zatwierdzeniami typu, deklaracjami zgodności czy co tam jeszcze. Te drugie, to lampy produkowane np. na rynki tych krajów, które dopuszczają większą, niż u nas liczbę świateł i są to lampy przeróżne: mijania, drogowe, mijania/drogowe, nawet z osobną żarówką światła pozycyjnego.

Są i jeszcze inne - z oznaczeniami z kosmosu, nie mającymi nic wspólnego ze stanem faktycznym lub zgoła bez oznaczeń. Te są szczególnie niebezpieczne, bo zamiast wspomagać kierującego, bardzo często oślepiają innych. Ale China rulez! Biznes to podstawa! Itd...

To tyle w kwestii stanu faktycznego. Sorry, jeśli kogoś znudziłem :-)8

Dżej dżej - 2014-03-07, 12:35

A swoją drogą jak wygląda z prawnego punktu widzenia sprzedaż w Polsce motocykli z firmowo zainstalowanymi lightbarami?
Asgalt - 2014-03-07, 12:42

Górall napisał/a:
Piszę to nie tylko jako motocyklista ale i kierowca samochodu który pokonuje wiele kilometrów.
Z doświadczenia wiem że moto uzbrojone w tzw. lightbary jest szybciej zauważalne w lusterkach samochodów. I żeby było jasne jestem przeciwnikiem wykorzystywania lightbarów jako reflektory dalekosiężne :koso: bo takie światła w rękach nieodpowiedzialnych motocyklistów mogą przynieść skutek odwrotny.

Nagminne są przypadki a nawet wypadki że motocykl nie został w porę zauważony na drodze albo zbyt późno, bardzo często tylko z tego powodu, że nie został zauważony bo był SŁABO WIDOCZNY.
Dodatkowe światła doposażone w LEDY na pewno pomogą zwiększyć bezpieczeństwo, można by je nazwać obrysowymi lub światłami do jazdy dziennej albo jeszcze inaczej - nie halogeny.
Dodam na marginesie że takie światła bez wątpienia dodają uroku wielu chopper-Cruiserom. :ride:

No i tu w pełni się z Tobą zgadzam. Jak już pisałem - jestem za umożliwieniem montowania świateł dziennych, obrysowych i pozycyjnych (nie mam pojęcia, dlaczego te ostatnie "wywalili", bo kiedyś były nie tylko dopuszczalne ale i wymagane). Ale biorąc pod uwagę ile na rynku oferowanego jest nic niewartego chłamu, jestem też za tym, żeby było to zgodne z określonymi normami. Bo nie chcę kupić po "okazyjnej" cenie badziewia, które nic do mojego bezpieczeństwa nie wniesie. Walczmy o LED-y ale te o odpowiedniej liczbie lumenów czy watów, walczmy o to, co jest naprawdę potrzebne.

Ale otwartych drzwi wyważać nie musimy - mam na myśli ligtbary przeciwmgielne. Bardzo przydatne, naprawdę. Te montujmy już teraz, bo wolno i warto.

Pamiętajmy też, że cokolwiek montujemy na naszej maszynie, powinniśmy montować myśląc także o innych, w tym o tych, którzy mogą znaleźć się naprzeciw naszych lamp (sorry za ten wtręt ale widziałem już takie badziewia, za które powinno się stawiać zarzut usiłowania zabójstwa :mrgreen: ).

Górall - 2014-03-07, 16:23

Zgadzam się w każdym calu, tylko że w warunkach dobrej widoczności nie wolno nam używać świateł przeciwmgielnych.
Wniosek - w ciągu dnia i tak nie możemy ich używać aby być lepiej widocznym na drodze :omg: ... :-/

Asgalt - 2014-03-08, 00:38

To prawda i tu robi się nisza dla świateł dziennych, tylko że wtedy nie będziemy mogli włączać świateł mijania. Natomiast czy obrysówki poprawią widoczność w ciągu dnia, mam wątpliwości, bo to malutkie żaróweczki są, bodajże 2-watowe, jeśli dobrze pamiętam. Nie wiem, czy włączone światła mijanie nie są jednak bardziej zauważalne? Choć z drugiej strony - puszki z dziennymi widać dość dobrze.
Górall - 2014-03-08, 09:48

Najlepszym rozwiązaniem byłoby umożliwienie motocyklom jazdy na światłach mijania (w niektórych standardowe bez możliwości wyłączenia podczas pracy silnika) plus dodatkowe 2 światła Led do jazdy dziennej aby motocykl był bardziej widoczny na drodze. :ride:
kot_79 - 2014-03-24, 12:26

Ale analizę strzeliliście... chylę czoła :-) Ja mam zamiar założyć dodatkowe lampy na gmolach... i szczerze... nie przejmuje się, że gdzieś tam jest napisane czy też nie że to niezgodne z prawem... :-)
Wielebny - 2014-03-24, 15:37

Czy takie motocykle przechodzą przegląd techniczny? Ktoś miał problemy. Kupiłem cienia i ma lightbary a w kwietniu przegląd.
ciachu - 2014-03-24, 15:39

Ciężko na takie pytanie odpowiedzieć, bo może być różnie w zależności od diagnosty. Jednak w większości znanych mi przypadkach przeglądy przechodzą.
kot_79 - 2014-03-24, 15:53

Łoj tam... bierzecie sobie do głowy... najważniejsze żeby motocykl był sprawny technicznie a jak wiadomo każdy z nas dba bardziej niż o żonę podążając za klasykliem z youtube (czołg jeżeli ktoś wie o czym piszę) :-)
Pierdoła jak lightbar według mnie nie boli mocno diagnosty... lepiej żeby wzięli się za tych pacanów co montują sami światła do jazdy dziennej w oparciu o listwy led z leroymerlin a później śmigają we mgle bez świateł z przodu i z tyłu:-))))

[ Dodano: 2014-03-24, 15:54 ]
Miałem na myśli światła do jazdy dziennej DIY w puszkach :-)

mrbond007 - 2014-10-27, 11:08

W sobotę (25.10.2014) byłem na przeglądzie swoim Szadołem. W momencie zakupu moto (jakieś 4 lata temu) miałem już lightbary, jednak do tej pory nikt nie mówił, że są one niezgodne z prawem. Kontroli policyjnych też miałem kilka i nikt się do tego nie przyczepiał, sam również nie byłem tego świadom.
Diagnosta był spoko, więc przegląd mam, ale z zastrzeżeniem że za rok widzimy się bez dodatkowych świateł. Odpiąć je to 15 minut roboty, także to nie jest problem, a przynajmniej będę w zgodzie z krajowymi regulacjami (co nie zmienia faktu, że są one czasami wydumane i nijak nie przystające do rzeczywistości).

Także lightbary z długimi / krótkimi / postojowymi odpadają na dzień dzisiejszy. Z tego co czytam to przeciwmgielne można mieć.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group